Meri Pekki on Vuoden opiskelija 2022

Prosessitekniikan opiskelija Meri Pekki on Oulun yliopiston Vuoden opiskelija 2022. Oulun Yliopistoseura ry:n mukaan neljättä vuotta opiskeleva Pekki on koko opiskeluaikansa tehnyt töitä opiskelijoiden yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin eteen niin Prosessikillassa kuin sen ulkopuolella. Vuoden opiskelija nimettiin Oulun yliopistogaalassa perjantaina 11.11.2022.
Picture of Meri Pekki.

Pekki toimii tällä hetkellä Prosessikillan puheenjohtajana sekä häirintäyhdyshenkilönä, Tekniikan Akateemisten kiltayhdyshenkilönä, OYYn edustajistossa varsinaisena jäsenenä, Puunjalostusinsinöörit ry:n Nuorten Forumin puheenjohtajana sekä Puunjalostusinsinöörit ry:n hallituksen jäsenenä. Ennen tätä kaikkea hän on ollut myös pienryhmäohjaaja ja fuksivastaava. Mistä energia tällaiseen aktiivisuuteen kumpuaa?

”Olen itse muuttanut Ouluun Tampereelta. En tuntenut täältä ketään, ja kiltatoiminnan kautta tutustuin helposti uusin ihmisiin. Juuri killassamme olevat ihmiset inspiroivat minua tarjoamaan heille sellaisia asioita, joita olen itsekin aikoinaan sen kautta saanut. Killassamme yhteisöllisyys on vahvasti läsnä ja haluammekin aina antaa muille eteenpäin sen, mitä olemme itse sieltä saaneet”, Pekki kertoo.

Selvästi Pekki on osaltaan onnistunut välittämään yhteisöllisyyttä eteenpäin, sillä juuri Prosessikilta ehdotti häntä palkinnon saajaksi.

”Luulen, että minua ehdotettiin palkinnon saajaksi siksi, että pienryhmäohjaajana toimiessani pyrin saamaan fuksit mukaan erilaisiin tapahtumiin, vaikka oli korona ja etäaika. Pyrimme silti aktiivisesti järjestämään fukseille tekemistä esimerkiksi etänä tai pienemmissä porukoissa, jolloin hekin pystyivät luomaan verkostoja. Lopulta minut valittiin fuksivastaavaksi ja myöhemmin puheenjohtajaksi, jolloin pystyin edistämään koko killan asioita.”

Vuoden opiskelija nimettiin tänä vuonna kymmenennen kerran. Sitä ennen titteliä ei ollut pariin vuoteen jaettukaan.

”Olin todella yllättynyt, että minut nimettiin palkinnon saajaksi. En ollut itseasiassa kuullutkaan, että tällainen palkinto jaetaan! En olisi ikinä uskonut, että voisin olla Vuoden opiskelija”, Pekki hymyilee.

Teksti ja kuva: Vilma Lehto

Viimeksi päivitetty: 16.11.2022