Onko lapsellasi seurustelukumppani, joka onkin tekoäly? – Vanhemmat ja opettajat yllättyivät varhaisteinien ahkerasta tekoälyn käytöstä
Oulussa kesällä 2025 järjestetyssä lasten tekoälyn käyttöä tutkivassa työpajassa tutkijat selvittivät, miten lapset käyttävät ChatGPT:tä, WhatsAppin Meta AI:ta ja muita ihmismäistä vuorovaikutusta tarjoavia tekoälypalveluja. Alustavien tulosten mukaan lapset hyödyntävät tekoälyä monipuolisesti oppimisen tukena, tiedonhaussa, sisällöntuotannossa ja viihteenä.
”Monet lapset kuvasivat tekoälyä kaveriksi ja kertoivat olevansa siihen kiintyneitä. Halusimme ymmärtää, miten nämä uudet ystävyyssuhteet syntyvät ja mitä ne merkitsevät lasten arjelle ja hyvinvoinnille”, kertoo AI Besties -tutkimusta Oulun yliopistossa johtava akatemiatutkija Sumita Sharma.
Lasten kertomuksissa nousivat esiin tekoälyn tuottamat seurustelukumppanit, kuten X-viestipalvelun tarjoama ”Ani”, joka on saatavilla alustan ikärajoista, käyttöehdoista ja EU:n digipalvelusäädöksestä huolimatta.
AI Besties on kansainvälinen tutkimus, joka tarkastelee lasten ja tekoälyn vuorovaikutusta eri kulttuureissa. Tavoitteena on lisätä lasten, vanhempien ja opettajien tietoisuutta tekoälyn mahdollisuuksista ja riskeistä sekä tukea turvallista käyttöä.
Tutkimus paljastaa, etteivät vanhemmat juurikaan tienneet, että heidän lapsensa käyttävät tekoälyä monipuolisesti ja säännöllisesti ja että lapset ylipäätään tietävät siitä. Ennen työpajaa tehdyssä kyselyssä vain yksi vanhemmista uskoi lapsensa tuntevan tekoälyn käyttöä.
”Alustavat tulokset osoittavat, että vanhemmat ja opettajat tarvitsevat selkeämpää ohjeistusta tekoälyn käyttöön. Lapsia tulisi auttaa suhtautumaan kriittisesti tekoälyn antamiin vastauksiin ja ymmärtämään, että tekoäly ei ole ihminen, mikä on haastavaa jopa aikuisille”, Sharma sanoo.
Tutkimushankkeessa tuotetaankin lapsille suunnattua mediakasvatusmateriaalia. Kesällä 2025 palkatut oululaisnuoret tekivät 10-vuotiaille tarkoitettuja videoita, meemejä ja musiikkia tekoälyn käytön riskeistä.
Tekoälyn ihmismäisellä vuorovaikutuksella voi olla voimakas vaikutus lapseen
Tekoäly voi tarjota lohtua erityisesti yksinäisille tai kiusaamista kokeneille lapsille. Samalla tutkijat nostavat esiin kasvavia huolia, kuten sen liiallinen käyttö, riippuvuuden kaltaiset ilmiöt sekä haitalliset neuvot, epäasialliset vastaukset ja sosiaalista eristäytymistä vahvistavat mallit.
”Tekoälyn ihmismäinen vuorovaikutus voi olla voimakas kokemus lapselle. Tarvitsemme lisää tutkimusta siitä, miten nämä suhteet vaikuttavat lasten hyvinvointiin ja miten riskejä voidaan ehkäistä”, Sharma toteaa.
Tutkimusta aiotaan laajentaa myös Etelä-Afrikkaan, Intiaan ja Tanskaan. Projektitutkijat ovat johtaneet työpajoja myös Vietnamissa ja Japanissa. Alustavien tulosten mukaan kulttuuri ja teknologinen ympäristö vaikuttavat merkittävästi siihen, miten lapset käyttävät tekoälyä ja millaisia odotuksia heillä on.
Lisätutkimus on tarpeen muun muassa tekoälyn käytön mahdollisesta riippuvuusriskistä ja lasten hyvinvoinnista.
Monitieteisessä AI Besties -tutkimuksessa on tutkijoita Oulun yliopiston tietotekniikan, tietojenkäsittelytieteen ja kasvatustieteiden aloilta.