Onko sinulla 2000 €:n arvoinen idea, miten opiskelijoiden työelämämahdollisuuksia vahvistetaan Oulussa?

Oletko opiskelija tai vastavalmistunut Oulun yliopistosta? Onko sinulla opiskelijoiden työelämäyhteyksien parantamiseksi? Osallistu ideakilpailuun englanniksi tai suomeksi, yksin tai ryhmässä ja voita palkintoja!
Unic idea competition visualisation

Oulun väestö kasvaa, mutta samalla kaupunki kärsii 25–39-vuotiaiden muuttotappiosta. Korkeasti koulutettujen lähtö heikentää alueen kehitystä ja voi johtaa merkittävään aivovuodon kiihtymiseen etenkin vastavalmistuneiden kohdalla. Yksi tapa parantaa pitovoimaa on luoda parempia mahdollisuuksia kiinnittyä paikalliseen työelämään jo opiskelun aikana.

UNIC CityLabs järjestää ideakilpailun yhteistyössä BusinessOulun kanssa vastaamaan haasteeseen. Kilpailu järjestetään 1.–20.4. verkossa, ja se huipentuu BusinessaAsemalla. Kilpailun tavoitteena on selvittää, mikä estää opiskelijoiden yhteydet työelämään opintojensa aikana ja keksiä ratkaisuja haasteeseen. Tapahtuma vastaa kysymyksiin kuten:

• Miten opiskelijat voisivat saada yhteyksiä työelämään jo opintojen aikana?
  • Miten voidaan vahvistaa opiskelijoiden, Oulun yritysten ja järjestöjen yhteyksiä?
  • Mitä Oulun kaupunki, BusinessOulu ja Oulun yliopisto voisivat tehdä estääkseen vastavalmistuneiden poismuuttoa?
  • Miten opiskelijat saavat työkokemusta opintojen aikana?
  • Miten yritykset voisivat paremmin luoda yhteyksiä opiskelijoihin?

Kilpailun vaiheet

• Jätä hakemus kilpailuun 8.4. mennessä UNICin verkkosivuilla. Kuvaile hakemuksessa esittämäsi ratkaisu haasteeseen.
  • Raati arvioi kaikki hakemukset ja valitsee niistä 10 parasta 11.4. mennessä.
  • Finalisteille järjestetään valmennusta ideansa kehittämiseen ja esittämiseen.
  • Pitchaa ideasi 20.4.2022 BusinessAsemalla ja voita!

Oulun yliopiston opiskelijat ja vastavalmistuneet voivat voittaa seuraavia palkintoja osallistumisesta!

Parhaan idean laatija voittaa

• 5 henkilökohtaista mentorointisessiota oululaisten päättäjien kanssa.
  • 2000 euroa BusinessAsemalta oman idean toteuttamiseksi
  • Profiili MunOulu-lehdessä
  • Verkostointimahdollisuus raadin jäsenten eli oululaisen yritysten edustajien kanssa
  • Ideasi esitetään UNIC CityLabs festivaalissa Oulussa 16.6. oululaisille päättäjille ja asiantuntijoille