Opetustiloissa esittäjä saa kiinteän nettiyhteyden

Yhteiskäyttöisten opetustilojen kiinteä verkkoyhteys ohjautuu jatkossa yliopiston sisäverkon ja palomuurin ulkopuolelle. Muutos mahdollistaa opiskelijan tai vierailijan oman tietokoneen kytkemisen kiinteään nettiyhteyteen esitystilanteissa. ICT-palvelut tekee tarvittavat verkkoyhteyden muutostyöt yhteiskäyttöisissä opetustiloissa ensi viikon aikana (viikko 43).

Tähän asti kiinteän nettiyhteyden käyttö opetustiloissa on ollut mahdollista vain yliopiston nimipalvelussa olevilla laitteilla, jotka käytännössä ovat henkilökunnan käytössä olevia yliopiston kannettavia tietokoneita. Ne esittäjät, joilla on ollut käytössä oma tietokone, ovat saaneet nettiyhteyden vain langattoman verkon kautta. Kun samaan aikaan opetustilassa tai sen läheisyydessä on ollut paljon langattoman verkon (eduroam tai panOULU) aktiivisia käyttäjiä, on yhteys voinut ruuhkautua niin, että hitaus on näkynyt myös esittäjän laitteella.

Muutoksen jälkeen kiinteä nettiyhteys on käytettävissä, kun esittäjän laite on johdolla kytkettynä opetustilan telakka-asemaan ja sen kautta salitekniikkaan. Esittäjän laite voi olla hänen oma tai henkilökunnan kannettava tietokone tai tabletti. Laitteessa on oltava C- tai A-tyypin USB-liitäntä ja lisäksi DisplayLink-valmius seuraavasti:

• UNIV-laite: ICT-palvelun ylläpitämässä Windows-laitteessa DisplayLink-ajuri on todennäköisesti jo valmiina. Tarkista asia etukäteen Software Centeristä ja asenna ajuri sieltä tarvittaessa.
  • Jos haluat liittää oman Windows-koneen kampuksen salitekniikkaan, on siinä oltava DisplayLink-ajuri valmiina. Asenna ajuri ennen telakkaan kytkemistä sivulta https://www.synaptics.com/products/displaylink-graphics/downloads/windows.

Jos tarvitset opetustilassa yliopiston sisäverkon palveluita, käytä VPN-asiakasohjelmaa (FortiClient tai OpenVPN), etätyöpöytiä tai AVD-palvelua samalla tavalla kuin esimerkiksi kotona työskennellessäsi. Katso niihin liittyvät ohjeet:

ICT-palvelut on Oulun yliopiston palveluyksikkö, joka tarjoaa it-palveluita opiskelijoille ja henkilökunnalle. Ohjesivut: IT-palvelut opiskelijalle | Oulun yliopisto ja IT-palvelut henkilökunnalle | Patio-intranet

Viimeksi päivitetty: 19.10.2022