Opiskelijat ja yritys kiertotalouskysymysten äärellä Tapojärvi Innovation Challengessa

Lokakuun lopulla Tapojärvi Innovation Challengen finaalissa Oulun yliopiston opiskelijat kisasivat parhaasta ideasta teollisuuden sivutuotteiden hyödyntämiseksi uudessa liiketoiminnassa. Toista kertaa järjestetty Tapojärvi Innovation Challenge on Tapojärvi Oy:n järjestämä, Oulun yliopiston diplomi-insinööri- ja maisteritason opiskelijoille suunnattu kilpailu, jonka tarkoituksena on auttaa yritystä löytämään uusia ideoita teollisten sivutuotteiden tuotteistukseen sekä uusia osaajia palvelukseensa
Ryhmäkuva voittajatiimistä, tuomareista ja juontajista.
Kuva: Tapojärvi Oy/Jaakko Heikkilä. Kuvassa vasemmalta oikealle Mari Pilventö, Juho Pöytiö, Mirja Tuuri, Jaakko Kaksonen, Mauri Kauppi, Henri Pilventö ja Jarmo Lilja.

– Kilpailu sopii hyvin Tapojärven strategiaan, sillä haluamme olla aina edelläkävijöitä ja suunnata eteenpäin. Kilpailu luo työllistymismahdollisuuksia nuorille jo opiskeluvaiheessa. Samalla voimme edistää kiertotalousosaamista ja kenties löytää uusia tapoja säästää luonnonvaroja, Tapojärven vt. toimitusjohtaja Mari Pilventö sanoo.

Tänä vuonna kilpailun aiheena oli kehittää liiketoiminnallisesti hyödynnettäviä sovelluksia terästeollisuuden kuonille, kaivosteollisuuden rikastushiekoille sekä metsäteollisuuden sakoille. Syksyn mittaan 23 monialaista opiskelijaryhmää on työstänyt ideoitaan, joista neljä parasta ottivat mittaa toisistaan finaalissa. Kilpailutöitä oli arvioimassa kansainvälinen tuomaristo: Acciai Speciali Ternin (AST) HSE-johtaja Fernando Camponi, SSAB:n prosessikehityspäällikkö Jarmo Lilja, Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan lehtori Erno Mustonen sekä Tapojärvi Oy:n kaupallinen johtaja Henri Pilventö. Myös yleisöllä oli mahdollisuus äänestää kilpailun voittajaa.

Tiukassa kilpailussa voittajaksi selviytyi Jaakko Kaksosen, Mirja Tuurin, Juho Röytiön ja Henna Pernun tiimi, jonka innovaatio viherlipeäsakan eli GLD:n käytöstä kaivosten rikastushiekkojen neutraloinnissa toi 10 000 euron pääpalkinnon.
– Luultavasti vain muutama ääni ratkaisi koko kisan, joten meillä varmaan oli myös tuuria matkassa. Silti kannatti tehdä töitä ja osallistua kilpailuun, koska pelkästään lottoamalla ole koskaan voittanut näin paljon rahaa, naurahtaa Mirja Tuuri.

Tiimin innovaatio yhdistää kaksi eri teollisuudenalaa, kun kaivosteollisuus voisi hyödyntää puu- ja paperiteollisuudesta tulevaa sivutuotetta rikastushiekkojen neutralointiin. Samalla voitaisiin vähentää luonnonmateriaalien sekä kemiallisten tuotteiden käyttöä.
– Luultavasti meidän innovaatiomme vahva puoli muihin verrattuna oli se, että viherlipeäsakan saaminen kaivosten neutralointiin olisi prosessina melko yksinkertainen, eikä se vaadi kovin paljoa jatkojalostusta, pohtii Juho Röytiö.

Lehtori Erno Mustonen toimi kaksoisroolissa kilpailun aikana: hän ohjasi ja tuki opiskelijoita kilpailutöiden työstämisen aikana sekä osallistui Tapojärven valitsemien finaalitöiden tuomarointiin. Kilpailujärjestelyt saavat häneltä kiitosta. Ammattimaisesti toteutetulla finaalilla rahapalkintoineen on Mustosen mukaan myös positiivinen vaikutus opiskelijoiden suuntaan.
– Opiskelijoille välittyy viesti, että heidän osaamistaan tarvitaan. Opintojen aikainen yhteistyö yritysten kanssa tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä näkemään aitoja yrityselämän ongelmia, mikä tukee myös yliopisto-opetuksen autenttisuutta, hän pohtii.

Artikkelia päivitetty 19.5.2023: Kuvatekstistä poistettu nimi henkilön pyynnöstä.

Viimeksi päivitetty: 19.5.2023