Oppilaan matematiikka-ahdistus saattaa haitata työmuistin toimintaa matematiikkaa sisältävissä tehtävissä

Oppilaan matematiikkaan liittyvät, kielteiset tai myönteiset tunteet saattavat joko tukea tai heikentää matematiikan tehtävissä suoriutumista. Kielteisistä tunteista erityisesti matematiikka-ahdistus näyttäytyy haitallisena sekä työmuistin toiminnan että matematiikan taitojen kannalta. Myönteisten tunteiden, kuten kiinnostuksen, osalta tutkimusta on tehty huomattavasti vähemmän, erityisesti alakouluikäisten parissa.

iFeelMath-hankkeen poikkileikkaustutkimuksessa selvitimme 1) miten matematiikka-ahdistus ja kiinnostus matematiikkaan ennustivat neljännen luokan oppilaiden (N = 332) työmuisti- ja laskusujuvuuden tehtävissä suoriutumista sekä 2) työmuistin mahdollista välittävää (medioivaa) roolia näiden muuttujien välisissä yhteyksissä. Rakenneyhtälömallinnuksessa kontrolloitiin myös oppilaiden kokema yleinen ahdistuneisuus.

Tutkimuksen aineisto koostui oppilaiden itsearvioista, matemaattisia operaatioita tai symboleja sisältävistä työmuistitehtävistä sekä laskusujuvuuden testistä.

Tuloksemme tukivat aikaisempia havaintoja siitä, että sekä matematiikka-ahdistuksella että kiinnostuksella on merkitystä matematiikan tehtävissä suoriutumisessa; siinä missä kiinnostus matematiikkaan saattaa osaltaan suojata kielteisiltä tuntemuksilta ja tukea laskutehtäviin keskittymistä, matematiikka-ahdistus on yhteydessä heikompaan suoriutumiseen. Näyttää siltä, että työmuistin avulla voidaan osin selittää matematiikka-ahdistuksen ja laskusujuvuuden välistä yhteyttä; matematiikka-ahdistus kuormittaa oppilaan työmuistin toimintaa, jolloin rajallisia kognitiivisia resursseja jää vähemmän varsinaisen tehtävän ratkaisemiseen. Tuloksemme osoittivat myös, että oppilaan yleinen ahdistuneisuus saattaa altistaa matematiikka-ahdistuksen kokemuksille ja puolestaan heikentää kiinnostusta matematiikkaan.

Tulokset korostavat oppilaan tunnekokemusten huomioinnin tärkeyttä matematiikan opetuksessa. Lisäksi työmuistia mitattaessa on hyvä tiedostaa, että matemaattista sisältöä (numerot, laskuoperaatiot) sisältävät työmuistitehtävät eivät välttämättä anna todellista kuvaa oppilaan työmuistikapasiteetista, jos oppilaalla on taipumus matematiikka-ahdistuksen kokemuksiin.

Voit lukea koko julkaisun täältä: Tapola, A., Rawlings, A. M., Mononen, R., Tähti, P., & Korhonen, J. (2025). The interplay of cognition and affect in fourth graders’ math performance: role of working memory in mediating the effects of math anxiety and math interest on arithmetic fluency. Cognition and Emotion. https://doi.org/10.1080/02699931.2025.2516660

Viimeksi päivitetty: 24.6.2025