Oulun yliopisto 400 parhaan joukossa QS-yliopistovertailussa

QS-yliopistovertailussa laitettiin paremmuusjärjestykseen tänä vuonna yli 1400 maailman parhaaksi arvioitua yliopistoa.

Oulun yliopisto sijoittuu tämänvuotisessa vertailussa sijalle 392. Vuonna 2021 sijaluku oli 377. Vaikka Oulun yliopiston absoluuttinen sijaluku heikkeni, suhteellinen sijoituksemme maailman yliopistojen joukossa nousi, koska arvioitujen yliopistojen määrä nousi viime vuoteen nähden yli sadalla. Tänä vuonna Oulun yliopisto sijoittuu QS World University Rankings -vertailussa parhaan 27,6 % joukkoon (2021: 29 %).

QS-yliopistovertailu painottaa yliopiston mainetta, julkaisuviittausten määrää, opettajien ja opiskelijoiden määrän suhdetta sekä kansainvälisen henkilökunnan ja kansainvälisten opiskelijoiden osuutta. Vertailun mainetutkimukset perustuvat tutkijoille ja työnantajille tehtäviin kyselyihin, ja niiden painoarvo on vertailussa suuri.

Tänä vuonna nousua oli työnantajamaineessa ja henkilökunnan kansainvälisyydessä. Työnantajamaine on jo kolmatta vuotta nousussa.

Viimeksi päivitetty: 13.6.2022