Oulun yliopisto alkaa kouluttamaan terveysdatan asiantuntijoita

Oulun yliopistossa alkaa ainutlaatuinen terveyteen liittyvän big datan eli suurten tietoaineistojen käsittelyn ja hyödyntämisen asiantuntijoita kouluttava tutkijatohtoriohjelma. Ohjelmassa koulutetaan 25 kansainvälisesti rekrytoitua tutkijatohtoria terveysdata-alan tulevaisuuden asiantuntijoiksi. Ohjelma on saanut merkittävän 3,6 miljoonan euron EU-rahoituksen.

”Terveyteen liittyvää dataa tuotetaan teknologisten kehitysaskeleiden takia valtavia määriä, mutta datan käsittelyn, siirron ja soveltamisen osaajista on huutava pula yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla niin terveydenhuollon palvelujärjestelmissä, yksityisellä sektorilla kuin akateemisen tutkimuksen parissa. Ohjelman tarkoituksena on paikata näitä aukkoja osaamisessa”, kertoo professori Johannes Kettunen, Biocenter Oulun tieteellinen johtaja Oulun yliopiston väestöterveyden tutkimusyksiköstä.

Kouluttaminen tapahtuu kolmen vuoden työskentelyjaksolla big dataa käyttävissä ja soveltavissa Oulun yliopiston lääke-, terveys- ja biotieteiden tutkimusryhmissä sekä yhteistyössä alaan liittyvissä yrityksissä ja eri organisaatioissa. Koulutettavia pyritään lisäksi yhdistämään alan toimijoiden kanssa, jolloin uusi osaaminen pystytään parhaiten ja nopeasti hyödyntämään.

”Eri ympäristöissä koulutuksensa saaneet asiantuntijat tulevat täyttämään osaamistarpeita kattavasti yhteiskunnan eri sektoreilla”, jatkaa Kettunen.

Ohjelma käynnistyy vuoden 2024 alussa ja jatkuu viisivuotisena. Oulun yliopiston lisäksi mukana ovat muun muassa Pohde, Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos, Oulun kaupunki sekä terveysalan yritykset.

Data4Healthcare-ohjelma saa rahoituksen laajasti kilpaillusta EU:n Horisontti Eurooppa -puiteohjelman Marie-Sklodowska-Curie-Action-COFUND -toiminnosta. EU kattaa 51 prosenttia kustannuksista ja 49 prosentista kustannuksia vastaa Oulun yliopisto. Ohjelman koordinoinnista vastaa Biocenter Oulu.

Ohjelma on Oulun yliopiston ensimmäinen rahoituksen saanut tutkijatohtoreille suunnattu ohjelma. Tohtorikoulutusohjelmat (I4Future ja I4World) ovat aiemmin saaneet rahoitusta samasta rahoitusmuodosta.

”Tämä väitelleille tutkijoille suunnattu koulutusohjelma on aihepiiriltään ja sisällöltään Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen. Ohjelma hyödyntää Oulun OuluHealth-ekosysteemiä ja tulee nyt hyödyttämään sitä tuottamalla lisää asiantuntemusta alueen toimijoille”, kuvaa Kettunen.

Viimeksi päivitetty: 24.10.2023