Oulun yliopisto kunnioittaa alumninsa, presidentti Martti Ahtisaaren muistoa

Presidentti Martti Ahtisaari on kuollut maanantaina 16.10., kertoo Tasavallan presidentin kanslia. Ahtisaari oli kuollessaan 86-vuotias.

Presidentti Martti Ahtisaari toimi Suomen tasavallan presidenttinä 1994–2000 ja hänelle myönnettiin Nobelin rauhanpalkinto vuonna 2008. Uransa aikana hän toimi lukuisissa merkittävissä kansainvälisissä tehtävissä.

Presidentti Martti Ahtisaari valmistui opettajaksi Oulun yliopistosta vuonna 1959. Valmistumisensa jälkeen hän toimi Oulunsuun kansakoulun opettajana lukuvuonna 1959–1960. Oulun yliopiston kasvatustieteiden kunniatohtoriksi Ahtisaari promovoitiin vuonna 1989.

Presidentti Martti Ahtisaari avasi nimeään kantavan instituutin Oulun yliopiston kauppakorkeakouluun 25. huhtikuuta 2008. Instituutti keskittyy luontevasti presidentti Ahtisaaren elämäntyön keskeisiin kysymyksiin, erityisesti kestävään kansainväliseen liiketoimintaan globaalin talouden puitteissa.

“Lupasin tulla mukaan, jos instituutti on osa normaalia toimintaa ja jos sillä on lisäarvoa suunnitelluille hankkeille. Olen tyytyväinen, että Oulun yliopisto on lähtenyt taloustieteiden alalla liikkeelle”, hän totesi instituutin avajaisissa.

Oulun yliopisto ottaa osaa omaisten suruun ja kiittää presidentti Martti Ahtisaarta hänen työstään yliopiston hyväksi.

Yliopistolla on tänään 16.10.2023 suruliputus Martti Ahtisaaren muistoksi.

Viimeksi päivitetty: 20.10.2023