Peppi korvaa Oodin syksyllä

Huomioi käyttökatkon vaikutukset omiin opintoihisi.

Oodi-opintotietojärjestelmän (WebOodi ja WinOodi) käyttö päättyy Oulun yliopistossa loppuvuodesta 2021 ja Oulun yliopisto siirtyy käyttämään Peppi-järjestelmäkokonaisuutta. Peppi-järjestelmän ja palveluiden kehittymisen myötä Oulun yliopiston opiskelija saa käyttöönsä uuden nykyaikaisen työkalun, joka sisältää arkea helpottavia toimintoja ja liitännäispalveluita. Peppi korvaa useita nykyisiä järjestelmiä ja yhdistää toimintoja samaan palveluun.

Loppuvuodesta 2021 otetaan käyttöön Pepin opiskelijan työpöytä. Tämän työpöydän kautta opiskelija näkee mm. omat HOPSinsa, opintosuoritukset, voi ilmoittautua opintoihin. Pepin opinto-oppaalta löytyy jo nyt opetussuunnitelmat ja opetuksen ajat sekä paikat.

Käyttöönoton myötä myös käytänteissä ja prosesseissa on odotettavissa muutoksia. Pepin käyttöohjeita julkaistaan käyttöönoton edetessä. Käyttökoulutuksia järjestetään pitkin vuotta eri teemojen ja kohderyhmien mukaan.

Huomioi käyttökatko, jos suunnittelet valmistumista syyslukukaudella 2021

Syksyllä 2021 on järjestelmävaihdoksen takia käyttökatko, jonka aikana Oodi on vain lukutilassa ja Pepin opiskelijarekisterin käyttöönottoa viimeistellään. Katkon kesto opiskelijarekisterien välillä on arvioitu olevan n. 3-5 viikkoa, jonka ajankohta on loka-joulukuun aikana. Katkon tarkka ajankohta ja vaikutukset tarkentuvat kevään aikana.

Opetus ja opiskelu toteutetaan käyttökatkon aikana normaalisti. Tiettyjä toimintoja ei voi tehdä rekisterin käyttökatkon aikana, mutta niitä pyritään joko ennakoimaan tai tekemään heti Pepin avauduttua. Tällaisia toimintoja ovat mm:

• Valmistuminen
  • Kurssi-ilmoittautuminen
  • Opiskeluoikeuksien muutokset
  • Suoritusten ja hyväksilukujen kirjaaminen
  • Opiskeludokumentit: läsnäolotodistus, tutkintotodistus, suoritusote* jne.

*Opintosuoritusotteen voit katkon aikana katsoa ja jakaa Oma opintopolku –palvelusta.

Yksityiskohtaiset ohjeet edellä mainittuihin toimintoihin liittyen julkaistaan käyttöönoton edetessä. Erityisesti opiskelijoiden, jotka suunnittelevat valmistumista syksylle 2021, tulee seurata aiheeseen liittyvää tiedotusta ja varautua mm. tekemään tutkintotodistushakemus syksyllä hyvissä ajoin ennen katkoa (eri tutkintojen pisterajojen puitteissa) OSATissa tai takautuvasti heti katkon jälkeen Pepissä.

Pepin käyttöönotolla voi olla vaikutuksia myös muiden järjestelmien toimintaan erityisesti syyslukukaudella. Vaikutuksista tiedotetaan sitä mukaa, kun ne tarkentuvat.

Jos kaipaat tukea opintojen suunnitteluun, ole yhteydessä omaan koulutuksen lähipalvelutiimiin.

Viimeksi päivitetty: 15.4.2021