Revontulisatelliitti vie Lapin avaruusaikaan - pölytön avaruuslaboratorio valmistumassa

Tutkimuskäyttöön tarkoitetun revontulisatelliitin rakentaminen on käynnissä Sodankylän avaruuskampuksella. LappiSat-1 -satelliitin päästyä kiertoradalleen laajenee Sodankylän geofysiikan observatorion pitkään jatkunut mittaustoiminta maanpinnalta avaruuteen. Avaruuslaboratorio puhdastiloineen uusitaan avaruuteen matkaavien laitteiden rakentamista varten
Hahmotelma LappiSat-piensatelliitista, taustalla revontulia.

LappiSat-1 tulee olemaan niin kutsuttu piensatelliitti, noin kuuden maitopurkin kokoinen ja kymmenen kilogramman painoinen. Se on tarkoitus laukaista kiertoradalle 500–750 kilometrin korkeuteen. Tavoitteena on saada uutta tietoa revontulista ja geoympäristön muutoksista.

”Satelliitti tulee välittämään mittaustietoa ja kuvaa revontuliovaalista. Arktinen alue on erityisen altis avaruusperäisille häiriöille, joiden vaikutukset näkyvät maanpinnallakin”, sanoo Sodankylän geofysiikan observatorion johtaja, professori Eija Tanskanen.

Revontulialueen ilmiöitä on observatoriossa tutkittu yli vuosisata maanpinnalta tehtävillä mittauksilla, osana valtakunnallista erityistehtävää. Kun mittaustietoa aletaan saada myös revontulialueen yläpuolelta, täsmentyy ilmiöistä saatu tutkimustieto. ”Eri mittausmenetelmät tulevat täydentämään toisiaan. Satelliitti on luonnollinen jatke observatorion pitkäaikaiselle mittaustoiminnalle”, kuvaa Tanskanen.

LappiSat-1 rakennetaan kokonaan observatorion Tähtelän avaruuskampuksen työpajoissa. ”Satelliitin rakentaminen lentovalmiiksi kestää noin kaksi vuotta. Siinä hyödynnetään kaupallisia järjestelmiä ja avaruuskelpoisia komponentteja. Avaruuteen se voidaan laukaista aikaisintaan vuonna 2024”, kertoo laboratoriopäällikkö Jouni Envall observatoriosta.

Satelliitti sijoitetaan niin kutsutulle polaariradalle kiertämään Maapalloa pohjoisnavalta etelänavalle ja takaisin, jolloin satelliitti kulkee myös Sodankylän yläpuolelta tasaisin väliajoin mahdollistaen kommunikoinnin satelliitin kanssa suoraan Sodankylän geofysiikan observatorion omalla maa-asemalla.

Kampuksella uusitaan parhaillaan avaruuslaboratoriota. Osana sitä on erityinen puhdastila, jossa herkät instrumentit rakennetaan pölyttömässä tilassa, jolloin ne ovat avaruuslentokelpoisia – pöly elektroniikassa saattaisi pahimmillaan vaurioittaa instrumentin käyttökelvottomaksi sen päästessä avaruuteen.

LappiSat-1 on ensimmäinen Oulun yliopiston ja Sodankylän geofysiikan observatorion satelliittihanke. Se saa merkittävää rahoitusta Lapin liiton Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR). Kumppaneina ovat Lapin ammattikorkeakoulu teknisessä toteutuksessa ja Lapin yliopisto avaruusoikeudellisessa osaamisessa.

”Satelliittien rakentamisen kustannukset ovat 2000-luvun alusta lähtien pienentyneet merkittävästi, kun satelliitit ovat kooltaan pienentyneet. Myös keskisuurilla ylipistoillakin on mahdollisuus toteuttaa oma satelliitti. LappiSat-1 on Pohjois-Suomelle mahdollisuus hypätä avaruusajan eturintamaan”, kuvaa Eija Tanskanen.

”Kun ajatellaan jo nykyistä sään ennustamista tai autojen navigaattoreita, satelliitit ovat arkipäiväistyvää toimintaa”, jatkaa Jouni Envall.

• Magneettikenttä on piirtynyt hapristuvalle paperille kymmeniä vuosia – maailmanlaajuinen pelastusoperaatio tulevaisuuden avaruussäätä ennakoimaan Sodankylän keinoilla
  • Sodankylän geofysiikan observatoriolle myönnettiin eurooppalainen tunnustus pitkäaikaisesta, 110-vuotisesta toiminnasta
Viimeksi päivitetty: 5.12.2022