Saitko opiskelupaikan? Hae ajoissa opintotukea ja asumistukea

Uusia opintoja aloittavan opiskelijan kannattaa hakea opintotukea ja yleistä asumistukea ajoissa. Opintotuki ja asumistuki haetaan erillisillä hakemuksilla. Korkeakouluopiskelijat maksavat terveydenhoitomaksun Kelalle kevätlukukaudesta 2021 alkaen.

Uusi opiskelija voi hakea opintotukea, kun hän on varmistanut opiskelupaikkansa. Jos opiskelupaikka on otettava vastaan, opintotukihakemus kannattaa tehdä heti, kun paikka on vastaanotettu. Opintotukea voi saada aikaisintaan hakemuksen saapumiskuukauden alusta alkaen. Opintotuki kannattaa hakea kerralla koko opiskeluajalle.

Opintotukea voi hakea, vaikka opiskelijalla ei vielä olisi asuntoa opiskelupaikkakunnalla. Kun opiskeluasunto on varmistunut, opiskelijan on tehtävä muuttoilmoitus esimerkiksi osoitteessa posti.fi/muuttoilmoitus. Kela tarkistaa opiskelijan asumisen sen jälkeen, kun ensimmäinen opintoraha on maksettu.

Kevätlukukaudesta 2021 alkaen Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) palveluihin oikeutetut ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat maksavat terveydenhoitomaksun Kelalle. Terveydenhoitomaksun voi maksaa Kelan asiointipalvelussa joulukuusta 2020 alkaen.

Tiedätkö jo, miten asut opiskeluaikana? Hae yleistä asumistukea nyt

Opiskelijan kannattaa hakea yleistä asumistukea heti, kun hänellä on vuokrasopimus ja hän tietää kevään tulonsa, asumismenonsa ja muut asumisensa olosuhteet. Itsenäisesti vuokra-asuntoon muuttava alle 18-vuotias opiskelija voi hakea asumistukea sen jälkeen, kun hän on saanut päätöksen opintotuesta.

Asumistuki voidaan myöntää 1.1. alkaen, jos vuokrasopimus on voimassa tammikuun 1. päivästä alkaen ja asuntoon on muutettu tammikuun aikana. Lisäksi hakemuksen tulee olla Kelassa helmikuun loppuun mennessä.

Yleinen asumistuki myönnetään yhteisesti koko ruokakunnalle. Yksi asukas hakee tuen koko ruokakunnan puolesta. Samaan ruokakuntaan kuuluvat samassa asunnossa asuvat puolisot tai lähisukulaiset (isovanhemmat, vanhemmat ja lapset) sekä yhteisellä vuokrasopimuksella asunnon vuokranneet. Asumistuen saamiseen vaikuttavat kaikkien ruokakuntaan kuuluvien tulot. Ruokakunnan tuloina huomioidaan ansiotulot, pääomatulot ja useat etuudet, kuten opintoraha. Opintolainaa ei kuitenkaan huomioida tulona.

Hakemukseen pitää liittää vuokrasopimus. Vuokrasopimus tarvitaan myös silloin, kun hakija asuu opiskelija-asunnossa. Vuokrasopimusta ei tarvitse toimittaa, jos Kela saa vuokrasopimustiedot vuokranantajalta sähköisesti. Katso vuokranantajat, joilta Kela saa vuokrasopimustiedot sähköisesti.
Opintotuen asumislisää voivat saada ulkomailla tai Ahvenanmaalla opiskelevat. Lisäksi sitä maksetaan Suomessa kansan- tai urheiluopiston maksullisessa koulutuksessa opiskeleville, jotka asuvat oppilaitoksen asuntolassa. Opintotuen asumislisää haetaan yhdessä opintotuen kanssa.
Hakemukset kannattaa tehdä verkossa

Kelan laskureilla opiskelija voi arvioida, mitä tukea hän voi saada ja kuinka paljon. Jos opiskelija on epävarma siitä, mitä tukea hän voi saada, kannattaa aloittaa kela.fi-sivulta Mitä opintotukea ja asumistukea voit saada.

Sekä opinto- että asumistukihakemuksen voi tehdä Kelan asiointipalvelussa www.kela.fi/asiointi. Myös liitteet voi lähettää verkossa.
Yleistä asumistukea ja opintotukea saavan opiskelijan täytyy seurata sekä opintotuen vuositulorajan täyttymistä että asumistukeen vaikuttavaa kuukausituloa. Yleinen asumistuki pitää tarkistaa, jos ruokakuntasi yhteenlasketut tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen asumistukipäätöksen tuloihin verrattuna. Tulojen muutoksesta on ilmoitettava välittömästi. Ennen tarkistushakemuksen tekemistä voit tarvittaessa varmistaa tarkistushakemuksen tarpeellisuuden soittamalla Kelan palvelunumeroon 020 692 201.

Kelan verkkosivuilla on palvelu, joka näyttää tuoreen tiedon hakemusten käsittelyajoista etuuksittain. Palvelun avulla voi arvioida, milloin hakemus käsitellään. Oman hakemuksen tilanteen voi tarkistaa kirjautumalla asiointipalveluun.

Tarvitsetko vamman takia tulkkausta syksyn opintoihin?

Hae oikeutta opiskelutulkkaukseen heti, kun saat päätöksen opiskelupaikasta. Muistathan myös tilata opiskelutulkin ajoissa!

Lisätietoja Kelan sivuilta mm.seuraavista asioista:

• Opiskelijan tukien palvelunumero 020 692 209 arkisin klo 9–16
• Yleisen asumistuen palvelunumero 020 692 210 arkisin klo 9–16
Kysy verkossa
Katso video opintotuen ja asumistuen hakemisesta
Näin haet kimppakämppään asumistukea
Tulojen vaikutus opintorahaan ja asumistukeen
Miten tulojen muutos vaikuttaa asumistuen määrään?
Miten kesätyötulot vaikuttavat asumistuen määrään?
• Löydät Opintotuen myös Facebookissa ja Kelan Instagramissa

Viimeksi päivitetty: 25.3.2021