Sanginjoen retkeilyrakenteisiin arkkitehtuurin opiskelijoilta luovuutta ja rohkeutta

Arkkitehtuurin opiskelijoiden kilpailuehdotuksia oli runsaasti, ja niissä näkyi positiivinen rohkeus, luovuus ja yllätyksellisyys.
Suunnittelukuva katoksesta
Luonnos uusista retkeilyrakenteista. Kuva Hermanni Hakumäki ja Minttumeri Hirsimaa / Oulun yliopisto

Metsähallituksen ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön yhteistyössä järjestämä Sanginjoen retkeilyrakenteiden opiskelijakilpailu on ratkennut. Voittajaksi valittiin yksimielisesti ehdotus Pystymetsä, jonka tekijöitä olivat Hermanni Hakumäki ja Minttumeri Hirsimaa. Kilpailussa palkittiin ja lunastettiin yhteensä viisi työtä. Lisäksi jaettiin yleisöäänestyksen palkinto.

Toiselle sijalle tuli ehdotus Siimes, jonka tekijä on Saija Seppä. Kolmannen palkinnon sai ehdotus Lehto, joka oli myös yleisön suosikki, tekijänään Ossi Tuuttila. Näiden lisäksi Metsähallitus lunasti ehdotuksen Rauha, tekijänään Helmi Martinmäki, ja ehdotuksen Valon leikki, jonka tekijä on Liisa Kärki.

Yleisö sai syyskuussa äänestää verkossa suosikkiaan esteettömistä taukopaikoista. Palkintolautakunta jakoi myös kaksi kunniamainintaa, jotka saivat NILA, tekijänään Paulus Alajeesiö ja Eemeli Nurmi sekä Tonttu, jonka takana on Eevi Leino.

“Voittajatyö on erittäin tyylikäs. Ehdotuksessa on kiinnostavaa muuntelevuutta ja sitä on mahdollista soveltaa joustavasti eri paikkoihin”, tuomariston puheenjohtaja, Oulun yliopiston yhdyskuntatekniikan professori Helka-Liisa Hentilä luonnehtii.

Metsähallituksen ja Oulun yliopiston edustajista koostuvan tuomariston mukaan arkkitehtuurin opiskelijoille suunnattu kilpailu onnistui hyvin ja ehdotuksia saatiin runsaasti. Ehdotuksissa oli positiivista rohkeutta, luovuutta ja yllätyksellisyyttä. Sanginjoen metsäistä maisemaa ja suunnittelutehtävää tarkasteltiin ehdotuksissa eri tavoin ja tuorein silmin. Kilpailun taso oli arkkitehtonisesti hyvä ja tasainen huolimatta tehtävän haastavuudesta.

“Tämä toi meillekin uusia ajatuksia siitä, miten retkeilyrakenteita voi toteuttaa. Esimerkkinä uudesta innovaatiosta oli opastaulun taustarakenteen kallistaminen eteenpäin siten, että taulun teksti tulee lähemmäksi ja on luettavissa vaikka pyörätuolista tai rollaattorin penkiltä. Tämä idea tulee varmasti hyödynnettyä. Tämä oli innostava yhteistyö, ja mielellään teemme jatkossakin yhteistyötä oppilaitosten kanssa”, iloitsee erikoissuunnittelija Ulla Matturi Metsähallituksen Luontopalveluista.

”Lähiluonnossa ulkoiluun liittyvä suunnittelutehtävä tarjosi opiskelijoille innostavan kesäopintomahdollisuuden sekä mahdollisuuden työelämäyhteistyöhön”, Helka-Liisa Hentilä sanoo.

Viimeksi päivitetty: 4.10.2022