Suomen ensimmäinen mikroyrittäjyyden professuuri Oulun yliopistoon

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituuttiin ja Oulun yliopiston kauppakorkeakouluun on perustettu yrittäjyyden, erityisesti mikroyrittäjyyden professuuri. Professuuri on ensimmäinen Suomessa mikroyrittäjyyden alalla. Tehtävään on valittu kauppatieteiden tohtori Robert van der Have. Hän tulee tehtävään Aalto-yliopistosta.
Robert van der Have
Nuorempi apulaisprofessori Robert van der Have.

Lahjoitusvaroin perustettu mikroyrittäjyyden tenure track -professuuri (nuorempi apulaisprofessori) on merkittävä avaus yrittäjyyden tutkimukseen ja koulutukseen. Suomen yrityksistä jopa 96,5 % on alle 10 henkeä työllistäviä mikroyrityksiä, jotka työllistävät neljänneksen Suomen kaikkien yritysten työpaikoista. Mikroyrittäjyyden tutkimuksen ja siihen perustuvan osaamisen kautta lisätään mikroyritysten kilpailukykyä.

Professuuri vahvistaa OKM:n Oulun yliopistolle osoittamaa mikroyrittäjyyden tutkimuksen ja koulutuksen valtakunnallista tehtävää, kytkee Oulun yliopiston entistä tiiviimmin alan kansainväliseen tutkimusverkostoon sekä luo uusia mahdollisuuksia olla mukana kehittämässä yrittäjyyden edellytyksiä alueellisesti, kansallisesti ja Euroopan talousalueella.

Vahvoilla näytöillä vahvistamaan mikroyrittäjyyden tutkimusryhmää

Mikroyrittäjyyden professorin tehtävään haki 20 hakijaa, joista yhdeksän ulkomailta. Tehtävään valitulla Robert van der Havella on vahvat näytöt tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen saralla kotimaassa ja kansainvälisesti.

“Hakijoiden taso oli ilahduttavasti erittäin korkea. Robert van der Have erottui kansainvälisellä korkeatasoisella julkaisutoiminnallaan ja vankalla projektikokemuksellaan”, kertoo Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Janne Järvinen.

”Van der Haven avaintutkimusaiheet sopivat erinomaisesti vahvistamaan Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin ja Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyden tutkimusta. On ilahduttavaa, että hänellä on vahva kokemus kilpaillun tutkimusrahoituksen hankkimisesta sekä kansallisten ja kansainvälisten tutkimushankkeiden toteuttamisesta”, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja Matti Muhos jatkaa.

Alankomaista kotoisin oleva van der Have on asunut Suomessa vuodesta 2005 lähtien. Hän on työskennellyt Aalto-yliopistossa väitöskirjatutkijana 2014–2016 ja osin saman aikaisesti tutkijana ja vanhempana tutkijana VTT:llä 2006–2021. Tutkijatohtorina Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksen strategisen johtamisen ja kasvuyrittäjyyden tutkimusryhmässä hän on työskennellyt syyskuusta 2021. Hän siirtyy Oulun yliopistoon 1.6.2024.

Tutkimustyön, akateemisen meritoitumisen ja tutkimusrahoituksen kasvattamisen kautta Oulun yliopistossa vahvistetaan kasvavaa tutkimusryhmää, jolle on merkittävä yhteiskunnallinen tilaus.​

Aiemmalla urallaan VTT:ssä ja myös tohtorikoulutuksessaan Aalto-yliopistossa van der Have on rakentanut syvällistä asiantuntemusta yrittäjyyden ja innovaation alueilla sekä strategisesta että yritysjohtamisen, mutta myös talous- ja elinkeinopoliittisesta näkökulmasta. Hän on työskennellyt laajasti suomalaisyrityksiin liittyvän tutkimusaineiston parissa, mikä on hyödyllistä uudessa tehtävässä. Lisäksi hän on työskennellyt useissa kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa ja vieraillut Yhdysvalloissa tutkijatohtorina.

”Tuon mukanani paitsi kiinteän kansainvälisen verkoston, myös useita meneillään olevia yhteistyöprojekteja. Uudessa tehtävässäni pidän erityisen tärkeänä mahdollisuutta edistää kestävästi kehittyvää yhteiskuntaa luomalla näyttöön perustuvaa tietoa ja kehittämällä tarvittavaa inhimillistä pääomaa”, Robert van der Have kertoo.

Mikroyrittäjyyden professuurin perustamiseksi saatiin lahjoitusvaroja yli 650 000 euroa. Lue lisää lahjoituksista ja professuurista täältä.

Viimeksi päivitetty: 22.5.2024