Suomen Tiedeseura palkitsi Taina Pihlajaniemen

Suomen Tiedeseura on myöntänyt professori E.J. Nyströmin palkinnon Oulun yliopiston tutkimuksen vararehtorille, professori Taina Pihlajaniemelle. Suuruudeltaan 30 000 euron palkinto myönnettiin Pihlajaniemelle hänen uraauurtavasta työstään soluväliaineen tutkimuksessa.
Professori Taina Pihlajaniemi

Professori Pihlajaniemi on kansainvälisesti tunnettu lääketieteen tutkija. Hän on toiminut Oulun yliopiston tutkimuksen vararehtorina vuodesta 2010 lähtien. Tärkeän hallinnollisen tehtävänsä lisäksi hän johtaa aktiivista soluväliaineen tutkimusryhmää. Pihlajaniemen tutkimus kohdistuu soluvälitilan proteiineihin, erityisesti kollageeneihin, joita tunnetaan nykyisin 28. Näistä Pihlajaniemien tutkimusryhmä on löytänyt kolme. Tutkimuksen tavoitteena on oppia ymmärtämän kollageenien tehtävää elimistössä ja niiden merkitystä eri sairauksissa.

Tutkimusuransa lisäksi Pihlajaniemi on edistänyt aktiivisesti tulevien tutkijasukupolvien tieteellistä koulutusta ja muun muassa ohjannut useita kymmeniä väitöstutkijoita ja tohtoritutkijoita.

Vuosina 2012–2017 Pihlajaniemi johti Suomen Akatemian Solujen ja soluväliaineen vuorovaikutuksen huippuyksikköä, minkä lisäksi hän on ollut mukana useiden kansallisten ja kansainvälisten tutkimusorganisaatioiden johtoryhmissä ja osallistunut monien tieteellisten organisaatioiden toimintaan.

Professori Pihlajaniemi on saanut myös aiemmin useita arvostettuja tiedepalkintoja, mukaan lukien Anders Jahren nuoren tutkijan palkinto, Matti Äyräpää -palkinto ja Pohjois-Pohjanmaa -palkinto.

Suomen Tiedeseuran tiedote

Viimeksi päivitetty: 10.5.2021