Terveydenhuollon digiratkaisut esillä eHealth-konferenssissa – Jarmo Reposelle telelääketieteen elämäntyöpalkinto

Suomen Telelääketieteen ja eHealth -seura järjestää yhdessä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa kansainvälisen digitaalisen terveyden konferenssin Oulussa. Oulun yliopiston DigiHealth -tutkimusohjelma ja kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien tutkimus näkyvät vahvasti konferenssin ohjelmassa. Tapahtumassa jaetun kansainvälisen tunnustuksen sai Oulun yliopiston työelämäprofessori Jarmo Reponen.
Kuva OYSin testilaboratoriosta

Terveyden ja hyvinvoinnin merkitys korostuu ihmisten eliniänodotteen pidentyessä. Ikääntymiskehitys ja teknologian tuomat mahdollisuudet luovat jo vuonna 2025 yli 5,7 triljoonan euron taloudelliset markkinat Eurooppaan. Oulu on Suomen johtavia alueita teknologian hyödyntämisessä terveydenhuollossa.

Oulu tarjoaa hyvät puitteet digitaalisen terveyden konferenssille jo kolmatta kertaa. Finnish National Conference on Telemedicine and eHealth 2021, #eHealth in a Life Cycle International 7.-8.10.2021 järjestetään Kontinkankaan kampuksella, jossa toimivat vierekkäin yliopiston lääketieteen laitokset ja parhaillaan ”Maailman älykkäin sairaala” tavoiteasettelulla uudistuva yliopistollinen sairaala.

Kansainvälisestä ja suomalaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation tutkimuksesta, kehityksestä ja käytännöistä esitellään uutta tietoa konferenssissa, johon osallistuvat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, tekniikan ja palveluiden kehittäjät sekä alan yritykset.

PPSHP:n kehitysjohtaja Pasi Parkkilan mukaan vierailukohteet tarjoavat osallistujille mahdollisuuden tutustua oululaisen terveys- ja hyvinvointiteknologian uusiin ratkaisuihin ja yhteistyöhön.

Kansainvälistä näkökulmaa tuovat WHO:n ja EU:n asiantuntijat sekä muiden Pohjoismaiden puheenvuorot.

- Oulun yliopiston DigiHealth -tutkimusohjelma näkyy vahvasti tutkimusosiossa samoin kuin kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien tutkimus, toteaa järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, työelämäprofessori Jarmo Reponen.

Keskeisinä teemoina nousevat esille, miten digitaaliset palvelut palvelevat eri ikäisiä ihmisiä eri elämäntilanteissa, kertoo Suomen Telelääketieteen ja eHealth-seuran puheenjohtaja Outi Ahonen.

Asiantuntijaluennoissa tuodaan laajemminkin näkyviin sähköisten palveluiden tulevaisuutta. Tärkeä teema on myös kansalaisten osallistaminen palvelujen käytössä ja kehittämisessä.

Tapahtuma on hybridikonferenssi, johon voi osallistua etänä ulkomailta. Tapahtuman järjestelyt nojautuvat laajaan yhteistyöhön, jossa ovat olleet mukana myös Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu, Oulun kaupunki ja OuluHealth-ekosysteemi.

Työelämäprofessori Jarmo Reposelle tunnustus merkittävästä elämäntyöstä sähköisen terveydenhuollon alalla

eHealth 2021 -konferenssissa jaetun kansainvälisen palkinnon sai Oulun yliopiston työelämäprofessori Jarmo Reponen, suomalaisen telelääketieteen pioneeri. International Society for Telemedicine and eHealth -seura, ISfTeH, myönsi Reposelle Louis Lareng – Lifetime Achievement Award - tunnustuksen.

Reponen on työurallaan kehittänyt yli 30 vuoden ajan terveydenhuollon sähköisiä toimintatapoja erilaisiin tarpeisiin. Hän on työskennellyt merkittävissä tehtävissä useissa Oulun yliopiston ja yliopistollisen sairaalan EU-tutkimusrahoitetuissa hankkeissa. Hän on toiminut myös useissa asiantuntija- ja luottamustehtävissä, mm. eurooppalaisten ja kotimaisten ehealth-järjestöjen puheenjohtajana ja kansainvälisten konferenssien organisoijana.

Professori Reposen tutkimus on keskittynyt terveydenhuollon tietojärjestelmiin, erityisesti niiden käytön laajuuden, käytettävyyden ja vaikutusten arviointiin. Toinen tutkimuslinja on tekoälysovellukset erityisesti radiologiassa. Reponen on omalla elämäntyöllään edistänyt merkittävästi suomalaista telelääketiedettä.

Lue lisää palkitsemisesta: Jarmo Reposelle kansainvälinen telelääketieteen elämäntyöpalkinto

Konferenssin sivut: Finnish National Conference on Telemedicine and eHealth 2021

Viimeksi päivitetty: 15.2.2023