Tietotekniikan diplomi-insinööri koodaa älykkäitä autoja

Krista Vilppola hakeutui tietotekniikan opintoihin alan tarjoamien monipuolisten mahdollisuuksien vuoksi. Nykyisessä työssään hän tuottaa ohjelmistoja johtaville autonvalmistajille.
Tietotekniikan alumni Krista Vilppola hymyilee

Matemaattiset aineet ja fysiikka kiehtoivat Krista Vilppolaa koulussa, mutta siitä huolimatta hän oli yhteishakuun saakka varma siitä, että suuntana ovat oikeustieteen opinnot.

”Olin jo ihan sormi liipaisimella hakemassa oikikseen, kun aloin selata läpi matemaattisia aloja. Kävi niin, että lopulta yhteishaussani olivat tietotekniikka, fysiikka ja matematiikka. Voisi sanoa, että päädyin tälle alalle hiukan yllättäen”, Vilppola nauraa.

Kyse oli Vilppolan mukaan ehkä siitä, että tietotekniikka antaa monipuoliset mahdollisuudet tulevaisuuden suhteen.

”Diplomi-insinöörin tutkinto antaa hyvän pohjan asiantuntijatyöhön, yrittäjyyteen tai ihan käytännön työhön. "

"Olen aina ollut kiinnostunut monista asioista ja se oli syy, miksi aikoinaan valitsin lukion. Valitsemalla tietotekniikan ei edelleenkään tarvinnut sulkea mitään ovia.”

Nyt Vilppola työskentelee ohjelmistokehittäjänä Elektobitillä. Hän on osa tiimiä, joka tekee muun muassa yksityiskohtaista karttadataa hyödyntävää elektronista horisonttia.

”Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kun autoilija perinteisesti näkee juuri sen, mitä tiellä on edessä, elektronisen horisontin avulla pystytään karttadataa hyödyntämällä näyttämään usean kilometrin matkalta muun muassa liikennemerkit ja tien geometriat. Näiden avulla pystytään tuottamaan kuljettajalle ja suoraan myös autolle erilaisia avustavia sovelluksia.”

Tie nykyiseen työhön kävi Pestipäivien kautta.

Vilppola osallistui Pestipäiville neljäntenä opiskeluvuotenaan. Siihen saakka hän oli keskittynyt täysillä opintoihin ja suorittanut sinäkin vuonna vajaat 90 opintopistettä. Vilppolasta alkoi tuntua, että hän voisi alkaa katsella käytännön työelämää.

”Juttelin Elektrobitin ständillä hyvän tovin heidän senhetkisistä projekteistaan autojen parissa ja huomasin, että homma alkoi toden teolla kiinnostaa. Että olispa siistiä hommaa päästä tekemään autoihin koodia”, Vilppola muistaa.

Vilppola laittoi hakemuksen sisään ja sai kesätyöpaikan.

”Olin kesän harjoittelijana ja sen jälkeen minulle tarjottiin vakituista paikkaa. Diplomityö oli vielä tekemättä, mutta sain tehdä sen työnantajalleni. Se oli raskas vuosi, vaikka työnantajan puolelta löytyi joustoa. Valmiina odottava työpaikka kuitenkin motivoi.”

Autoalalla ollaan osa muutosta

Tulevaisuudessa autot osaavat ajaa jopa ilman kuljettajia, ja tähän tähtää myös Vilppolan tiimin työ.

”Suurin osa meistä ihmisistä on mielestään hyviä kuskeja, mutta saatamme olla väsyneitä tai ajatuksissamme. On mahtavaa, että teknologia on mahdollistanut erilaisia ajoavusteominaisuuksia, jotka huolehtivat kuljettajasta ja matkustajista."

"Kun autoissa on älyä mukana, voidaan liikenneturvallisuutta parantaa vaikkapa sairauskohtauksen sattuessa”, Vilppola huomauttaa.

Elektrobit tuottaa ohjelmistoja johtaville autonvalmistajille. Äly autoissa lisääntyy koko ajan.

”Nykyään tulee liikenteessä pohdittua olemassa olevia mahdollisuuksia ihan eri kulmasta kuin ennen, oli liikkeellä sitten kuljettajana tai jalankulkijana.”

Nykyisen työnsä myötä Vilppolan innostus ja kiinnostus autoihin on kasvanut koko ajan. 5G tuo uusia mahdollisuuksia autoalallekin, kun karttadataa ja liikkuvan auton dataa voidaan yhdistää.

”Kun miettii vaikka kännyköitä ja sitä mihin tahtiin ne ovat kehittyneet, on kiinnostavaa nähdä mitä autoalalla tulee tapahtumaan. Tässä ollaan isojen muutosten äärellä, ja on siistiä päästä olemaan osa sitä muutosta”, Vilppola sanoo.

Mukavalta tuntuu myös työn merkityksellisyys esimerkiksi juuri liikenneturvallisuuden parantumisena.

Kuka tahansa oppii koodaamaan

Hakiessaan opiskelemaan Vilppola oli tehnyt muutamat nettisivut, mutta varsinaista ohjelmoinnin taustaa hänellä ei ollut.

”Koodaamisen oppi kyllä sitten opinnoissa. Vertaisin sitä minkä tahansa uuden kielen opetteluun. Kärsivällisyyttä tarvitaan aina kun lähtee opettelemaan uutta. Siinä mielessä sanoisin, että kuka tahansa voi oppia koodaamaan. Matemaattisesta taustasta ja ajattelusta on hyötyä.”

Opintojensa alkukuukausina Vilppola muistaa miettineensä, oliko sittenkään oikealla alalla.

”Mutta kun pääsimme tiiminä ratkaisemaan ongelmia, syttyi se fiilis siitä, millaista ongelmanratkaisua ohjelmointi parhaimmillaan on. Kun näitä kokemuksia karttui, myös luottamus omiin taitoihin kasvoi.”

Vilppolan työkieli on englanti ja tiimissä on montaa eri kansallisuutta. Kansainvälisyyteen syntyi kosketus jo opiskeluaikoina.

”Ilmapiiri oli kansainvälinen etenkin diplomivaiheen opinnoissa, kun mukana oli paljon kansainvälisiä opiskelijoita. Minulle jäi käsitys, että he halusivat Ouluun nimenomaan siksi, että Oululla on hyvä maine IT-alalla.”

Vilppola kokee, että ovet tulevaisuuden suhteen ovat yhä auki.

”Tykkään nykyisestä työstäni ihan älyttömästi. Töitä tällä alalla tulee varmasti riittämään. Koodia on kaikkialla, joten kaikkialla tarvitaan osaajia, lääketieteestä peleihin ja pankkeihin."

"Ala on kehityksessä kiinni ja mielenkiintoinen siksi myös itsensä kehittämisen kannalta. Ikinä ei voi olla valmis.”

Teksti: Kati Valjus. Kuvat: Mikko Törmänen

Viimeksi päivitetty: 2.2.2021