Tohtoripromootio kokoaa tiedekunnat juhlimaan yhdessä – tunnetko perinteen?

Oulun yliopiston 11. tohtoripromootio järjestetään kolmipäiväisenä tapahtumana 27.–29.5.2022. Paula Rossi on toiminut Oulun yliopistossa promootioperinteiden epävirallisena vaalijana pitkän kokemuksensa ansiosta.
Paula Rossi seisoo Linnanmaan kampuksella. Takana näkyy ihmisiä Väylän varrella.

Humanistisen tiedekunnan dekaani, filosofian tohtori Paula Rossi on tohtoripromootioiden konkari. Hän on ollut mukana jokaisessa Oulun yliopiston tohtoripromootiossa siitä lähtien, kun hänet promovoitiin nuorten tohtoreiden edustajana vuonna 1998. Rossi on toiminut yliairueena, juhlamenojen ohjaajana, promootiotoimikunnan puheenjohtajana ja emäntänä. Viimeinen rooli, promoottori, lisätään ansioluetteloon Oulun yliopiston 11. tohtoripromootiossa 27.–29.5.2022.

Säännöt helpottavat elämää

Tohtoripromootio on yliopiston suurin ja perinteisin akateeminen juhla, jossa väitelleet tohtorit vihitään yliopistoyhteisön täysivaltaisiksi jäseniksi. Promootiolla on yli 700 vuoden perinne, ja seremonia noudattaa edelleen monilta osin samaa kaavaa.

Promootiojuhlallisuuksissa kaikki on ennalta määrättyä. Vaikka säännöt voivat tuntua monimutkaisilta, ne myös helpottavat osallistumista. Sääntöjen ansiosta kaikki tietävät, miten kussakin tilanteessa tulee käyttäytyä.

”Säännöt tuovat oman ilon ja juhlallisuuden, joka tekee tapahtumasta mieleenpainuvan. Niillä on myös tietty symboliikka”, Rossi kertoo.

Promootio on kuin näytelmä, jossa jokaisella on oma roolinsa. Vieraiden tulee tiedostaa oma roolinsa näytelmässä, vaikka se poikkeaisikin siitä, miten muutoin elämässä toimii. Esimerkiksi tarkoin määritelty pukukoodi ei välttämättä täysin vastaa henkilökohtaista vaatemakua.

Nykyaika on tuonut muutoksia perinteisiin

Promootion kaavasta on pyritty pitämään kiinni, mutta juhla on jonkin verran myös muuttunut digitalisaation myötä. Ennen paperiset kutsut laitettiin kirjekuoriin valkoiset hansikkaat käsissä, jotta kutsuihin ei tulisi sormenjälkiä. Nykyään kutsut ovat sähköisiä.

”Digitaalisuus on hieman persoonattomampaa, mutta toisaalta helpompaa”, Rossi toteaa. Monet lähettävät sähköpostilla kuvia puvuistaan ja varmistavat etukäteen, että puku on varmasti oikeanlainen.

Aiemmin promootion matrikkelikirjassa esiteltiin kaikki promovendit. Nykyisten tietosuojalakien takia promovendien vanhempien nimiä, puolisoita ja lapsia ei kuitenkaan enää listata.

Promootiojuhlan perinteikkyys on aiheuttanut myös keskustelua julkisuudessa. Jari Elsilä piti ”Puhe naiselle” -osuutta vanhanaikaisena ja teki juhlatoimikunnasta pilapiirroksen Kalevaan. Puheen nimi on sittemmin muutettu.

Promootio yhdistää niin juhlavieraita kuin järjestäjiäkin

Tohtoripromootio on mahdollisuus nauttia ja iloita saavutuksistaan. Rossi nostaa esiin juhlan tärkeyden myös yhteisön kannalta: kerrankin kaikki tiedekunnat ovat kokoontuneet yhteen juhlimaan.

Juhla on yhdistävä tekijä myös taustavoimille, sillä juhlaa ovat järjestämässä monet eri henkilöryhmät virastomestareista opiskelijoihin. Vaikka juhlien järjestämisessä on valtava työ, on niistä jäänyt Rossille mieleen monia mukavia muistoja, uusia kontakteja ja jopa ystäviä.

”Olen oppinut älyttömästi ja tutustunut moniin ihmisiin”, Rossi kertoo.

Juhliin on aina panostettu, minkä ansiosta ne ovat sujuneet aina hyvin. Viimeisimmät roolit promootion järjestelyissä ovat olleet Rossille helpompia aikaisemman kokemuksen ansiosta.

”Nyt tietää, mitä tapahtuu ja mitä pitää tehdä”, Rossi toteaa.

Ikimuistoinen juhla kommelluksista huolimatta

Rossin promovoitumisen aikana nuorten tohtoreiden edustajan harteilla oli suurempi työmäärä kuin nykyään. Silloin tehtävään kuului hankkia kunniatohtoreiden hatut.

”Oli aikamoinen urakka kysellä ihmisiltä päänmittoja. Työhuoneenikin oli aivan täynnä hattuja”, Rossi kertoo.

Vaikka kaikkea hattujen asettamisesta aikatauluun suunnitellaan ja harjoitellaan tarkoin, sattuu juhlissa usein myös jotain ennakoimatonta. Kun tuli Rossin vuoro astua promovoitavaksi, promoottori sanoi vahingossa väärän nimen.

”Kaikkea aina tapahtuu. Silloin kömmähdys sattui omalle kohdalleni”, Rossi sanoo.

Muina vuosina on kommellettu muun muassa hattujen kanssa. Kerran promoottori asetti hatun päähänsä väärin päin, ja koko sali purskahti nauruun. Toisella kertaa taas promovoitavien hatut olivat menneet sekaisin: toiselle päätyi todella suuri, toiselle todella pieni hattu.

Sattumuksia tai ei, tohtoripromootio on kaikessa seremoniallisuudessaan ikimuistoinen kokemus.

”Juhlan muistaa lopun elämäänsä”, Rossi kiteyttää.

Katso myös Paula Rossin videohaastattelu promootioperinteestä. Haastattelu on tallenne 14.4.2021 Akateemiset perinteet Oulussa ja uusien professorien juhlaluennot -lähetyksestä Oulun yliopiston pop-up-studiosta. Rossin haastattelu on heti tallenteen alussa ja kestää noin 15 minuuttia.

Tervetuloa seuraamaan promootiokulkuetta ja pääjuhlan verkkolähetystä lauantaina 28.5.

Pääjuhlaa on mahdollista seurata suorana verkkolähetyksenä lauantaina 28.5. klo 12 alkaen. Lähetyksen linkki julkaistaan yliopiston verkkosivulla.

Kaupunkilaiset ovat tervetulleita seuraamaan myös promootiokulkuetta lauantaina 28.5. noin klo 15.30 alkaen. Kulkue etenee Mannerheimin puistosta suoraan Kirkkokatua pitkin kirkolle. Säävaraus.

Promootiotunnelmia voi jakaa ja seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #UniOuluConferment

Viimeksi päivitetty: 18.5.2022