Tohtoripromootio tuo Ouluun akateemista iloa

Oulun yliopisto järjestää 11. tohtoripromootion perjantaista sunnuntaihin 27.–29.5.2022. Promootio on yliopiston suurin akateeminen juhla, jota on viimeksi vietetty vuonna 2017. Yliopiston ensimmäisen tohtoripromootion järjestämisestä vuonna 1972 tulee nyt kuluneeksi 50 vuotta.
Man with a doctoral hat.

Promootiossa viime vuosina väitelleet tohtorit otetaan seremoniallisesti akateemisen yhteisön täysivaltaisiksi jäseniksi. Näitä tohtoreita on juhlallisuuksiin ilmoittautunut 229, joista 198 promovoidaan läsnä olevana.

Samalla vihitään yhteensä 21 kunniatohtoria, jotka tiedekunnat ovat valinneet. Kunniatohtorien joukossa ovat muun muassa toimittaja ja tietokirjailija Helena Petäistö, professori Aarno Palotie ja toimitusjohtaja Risto Murto sekä vuonna 2019 Nobel-palkinnon saanut Sir Peter Ratcliffe ja LinkedInin perustajiin kuuluva Reid Hoffman. Kunniatohtorien nimet julkistettiin jo keväällä 2020, jolloin promootio oli alun perin tarkoitus järjestää.

Kunniatohtoriksi vihkiminen on korkein huomionosoitus, jonka yliopisto voi henkilölle osoittaa. Kunniatohtoreilla on merkittäviä tieteellisiä tai Oulun yliopiston kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia ansioita.

Oulun yliopistossa juhlitaan ensimmäistä kertaa nyt myös riemutohtoreita, jotka on promovoitu Oulun yliopiston ensimmäisessä tohtoripromootiossa 50 vuotta sitten. Riemutohtoreihin lukeutuvat muun muassa Teknillisen korkeakoulun pitkäaikainen rehtori Paavo Uronen ja suomalaisen avaruustutkimuksen pioneeri, avaruusfyysikko Pekka Tanskanen.

Tohtoripromootion juhlallisuudet ajoittuvat kolmelle päivälle. Ensimmäisen päivän iltana kokoonnutaan miekanhiojaisiin. Pääjuhla, tohtoreiden vihkiminen promootioaktissa, pidetään seuraavana päivänä. Pääjuhlaa on mahdollista seurata suorana verkkolähetyksenä lauantaina 28.5. klo 12 alkaen. Lähetyksen linkki julkaistaan yliopiston verkkosivulla.

Päivän aikana promovoitavat omaisineen sekä kutsuvieraat osallistuvat kulkueeseen Oulun keskustassa ja juhlajumalanpalvelukseen. Kaupunkilaiset ovat erittäin tervetulleita seuraamaan Mannerheimin puistosta Oulun tuomiokirkkoon etenevää promootiokulkuetta lauantaina 28.5. noin klo 15.30 alkaen. Kulkue etenee Mannerheimin puistosta suoraan Kirkkokatua pitkin kirkolle.

Promootiopäivän iltaan kuuluvat promootiopäivälliset ja -tanssiaiset. Kolmas päivä käytetään niin kutsuttuun promootiopurjehdukseen, huviretkeen veden äärelle. Kaupungilla nähtävää kulkuetta lukuun ottamatta tilaisuudet ovat kutsuvierastilaisuuksia.

Eurooppalaisten yliopistojen promootioperinne ulottuu 1100-luvulle ja alkoi muotoutua erityisesti Bolognan yliopistossa. Suomessa ensimmäinen promootio pidettiin vuonna 1643 Turun Akatemiassa. Tohtoreille luovutetaan vihkimisen yhteydessä tohtorin tunnusmerkit, tohtorinhattu, miekka ja diplomi.

Oulun yliopistossa väittelee vuosittain 150–200 tohtoria.

Viimeksi päivitetty: 29.4.2022