Tutkimusretkiä kosmokseen -kesäkoulu 2023

Oulun yliopiston Sodankylän geofysiikan observatorio järjestää taas tulevana kesänä suositun Tutkimusretkiä kosmokseen -kesälukion yhdessä Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan kuvataidekasvatuksen ja Ohcejoga Utsjoen Ursa ry:n kanssa. Kesäkoulu toteutetaan 24.7.–4.8.2023 Utsjoella ja Sodankylän Tähtelässä.
Kesälukiokuva_dronelennätystä

Kuva: Eija Tanskanen. Dronelennätysharjoituksia

Kesäkoulu tuo luonnontieteestä ja taiteesta kiinnostuneet eri puolelta Suomea yhteen Lapin upeisiin maisemiin. Polaarialueen ympäristöt Utsjoella ja Sodankylässä tarjoavat ainulaatuiset puitteet luonnontieteen ja nykytaiteen näkemysten kohtaamiseen ja maailmanilmiöiden monipuoliseen pohtimiseen ja ilmentämiseen.

Yöttömän yön auringon voi vielä bongata Lapin taivaalla. Leirin vapaa-aikana istutaan iltanuotiolla, pelataan sekä saunotaan ja uidaan. Ohjelmaan sisältyy lisäksi Luosto Soi -festivaalin konserttilippu Sodankylässä.

Opintosuoritukset

Kaksi viikkoa kestävällä leirillä voi suorittaa sekä tieteen että taiteen lukiomoduulin. Opintojaksoista voi valita vain toisen tai suorittaa molemmat. Kunkin opintojakson laajuus on 2 op (38 t). Suoritetuista opintomoduuleista saa todistuksen. Suoritusten hyväksymisestä oman lukion opinto-ohjelmaan on hyvä keskustella opettajan tai opon kanssa etukäteen.

Luonnontieteen valinnainen temaattinen opintojakso Havaitseva avaruustiede perehdyttää Maa-planeetan ja sen eliökunnan syntyyn ja kehitykseen, planeettaamme suojaavaan magneettikenttään ja ilmakehään sekä lähitähtemme Auringon myrskyihin. Sisällöissä syvennetään moduulien BI1–BI4, GE2 ja FY8 seuraavia aiheita: kosminen kehitys, universumin historia ja mittakaavat, tähtitaivas, elinkelpoiset vyöhykkeet, maata suojaavat magneettikenttä ja ilmakehä sekä piensatelliittiteknologiat. Kurssin voi hyväksyttää osaksi tieteen yliopisto-opintoja Oulun yliopistossa.

Kuvataiteen valinnainen moduuli Hiekanjyvistä tähtisumuun – Vaellus arktiseen nykytaiteeseen moduulissa opiskelija laajentaa omaa taiteellista ilmaisuaan. Jaksolla tutkitaan, miten nykytaiteen avulla voitaisiin vaikuttaa elinympäristömme hyvinvointiin ja tarkastellaan yhteyksiä omien kuvien, ympäristöjen ja kulttuuriperinnön sekä taiteen sisältöjen, ilmiöiden ja lähestymistapojen välillä. Teemana on elinympäristömme muutos, kiertokulku ja luonnon näkökulmasta havaitseminen, jota lähestytään tieteen ja taiteen välisen vuorovaikutuksen avulla. Suoritus luetaan hyväksi Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan opintoihin.

Lisäksi kesäkoulussa voi toimia avustavana toimitsijana keittiötehtävissä sekä majoitustehtävissä. Keittiövastaavat avustavat aterioiden tarjollepanossa ja huolehtivat yhteisten ruokailutilojen siisteydestä. Majoitusvastaavat avustavat järjestyksenpidossa ja saunan lämmityksessä. Toimitsijat saavat vastuutehtäväänsä perehdytyksen ja todistuksen. Toimitsijan tehtävästä ei saa opintopisteitä. Mikäli halukkaita tehtäviin on useampia, arvotaan vastuuhenkilöt halukkaiden joukosta.

Vaellus arktisen aikavaelluksen polulla

Utsjoen tunturimaastossa vaelletaan yhdessä Arktisen aikavaelluksen polku. Aikavaellus on aikajana, joka havainnollistaa 14,8 miljardin vuoden pituista maailmankaikkeuden historiaa. Jokainen metri aikavaelluksen polulla vie vaeltajan miljoona vuotta ajassa eteenpäin. Vaellus arktisen aikavaelluksen polulla on osa tieteen ja taiteen moduulien opetuskokonaisuutta.

Vaellus sopii yhtä hyvin ensikertalaisille kuin kokeneillekin vaeltajille. Vaelluspäiviä on kaksi, eli vaellukset tehdään päiväretkinä. Vaelluksilla käveltävien matkojen pituus on noin 11 kilometriä ja toisena päivänä noin 7 kilometriä. Tunturimaasto on enimmäkseen helppokulkuista, mutta kenkien on hyvä olla nilkkaa tukevat. Polulla voidaan ylittää virtaavia vesiä. Pakkausvinkkejä vaellukselle saat leirikirjeessämme ilmoittautumisen jälkeen.

Näkymä aikavaelluspolulta

Kuva: Juhani Harjunharja. Näkymiä arktiselta aikavaelluspolulta

Saapuminen

Kesäkoulu alkaa maanantaina 24.7.2023 Utsjoella. Majoittuminen huoneisiin on mahdollista kello 16-19. Utsjoelle on helppo saapua julkisilla kulkuvälineillä: junalla Rovaniemelle ja siitä linja-autolla jatkaen. Voit myös lentää Ivaloon.

Liput ja aikataulut: vr.fi; matkahuolto.fi; finnair.fi; www.onnibus.fi

Voit myös tiedustella koordinaattorilta yhteiskyytiä Sodankylästä.

Ilmoittaudu nyt!

Kesälukiot ovat leirimäisiä intensiiviopetusjaksoja, joihin voi osallistua oikeastaan kuka tahansa teemoista kiinnostunut. Tutkimusretkiä kosmokseen sopii erityisesti lukiolaisille ja aikuisopiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita Maan ja Auringon ilmiöistä sekä kuvataiteen opiskelijoille, joita kiinnostaa arktinen nykytaide ja luonto. Ilmoittautuminen kesälukioon on avoinna nyt osoitteessa kesalukio.fi. Moduulisuorituksia ja toteutusta koskeviin kysymyksiin vastaa SGO:n koordinaattori Jenni Similä.

Tule mukaan ihastelemaan pohjoisen kesän valoa!

Katso myös:

Viimeksi päivitetty: 15.2.2023