Uusi professuuri vahvistaa mikroyrittäjyyden tutkimusta ja koulutusta Oulun yliopistossa

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituuttiin ja Oulun yliopiston kauppakorkeakouluun on perustettu yrittäjyyden, erityisesti mikroyrittäjyyden professuuri. Professuuri on ensimmäinen Suomessa mikroyrittäjyyden alalla. Tehtävään on valittu kauppatieteiden tohtori Robert van der Have. Hän tulee tehtävään Aalto-yliopistosta.
Robert van der Have
KTT, nuorempi apulaisprofessori Robert van der Have.

Lahjoitusvaroin käynnistetty mikroyrittäjyyden tenure track -professuuri (nuorempi apulaisprofessori) on merkittävä avaus yrittäjyyden tutkimukseen ja koulutukseen. Suomen yrityksistä jopa 96,5 % on alle 10 henkeä työllistäviä mikroyrityksiä, jotka työllistävät neljänneksen Suomen kaikkien yritysten työpaikoista. Mikroyrittäjyyden tutkimuksen ja siihen perustuvan osaamisen kautta lisätään mikroyritysten kilpailukykyä.

”Professuuri vahvistaa OKM:n Oulun yliopistolle osoittamaa mikroyrittäjyyden tutkimuksen ja koulutuksen valtakunnallista tehtävää, kytkee Oulun yliopiston entistä tiiviimmin alan kansainväliseen tutkimusverkostoon sekä luo uusia mahdollisuuksia olla mukana kehittämässä yrittäjyyden edellytyksiä alueellisesti, kansallisesti ja myös koko Euroopan talousalueella”, sanoo professori, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja Matti Muhos.

Vahvoilla näytöillä vahvistamaan mikroyrittäjyyden tutkimusryhmää

Mikroyrittäjyyden professorin tehtävään haki 20 hakijaa, joista yhdeksän ulkomailta. Tehtävään valitulla Robert van der Havella on vahvat näytöt tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen saralla sekä kotimaisesti että kansainvälisesti.

“Shortlistasimme vertaisarviointiin viisi kandidaattia ja haastattelimme kahta. Hakijoiden taso oli ilahduttavasti erittäin korkea. Valittu Robert Van der Have erottui kansainvälisellä korkeatasoisella julkaisutoiminnallaan ja vankalla projektikokemuksellaan”, kertoo Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Janne Järvinen.

”Hänen avaintutkimusaiheensa sopivat erinomaisesti vahvistamaan Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin ja Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyden tutkimusta. On ilahduttavaa, että van der Havella on vahva kokemus kilpaillun tutkimusrahoituksen hankkimisesta sekä kansallisten ja kansainvälisten tutkimushankkeiden toteuttamisesta”, Muhos jatkaa.

Robert van der Have on työskennellyt Aalto yliopistossa vuosina 2014–2016 väitöskirjatutkijana ja osin saman aikaisesti tutkijana ja vanhempana tutkijana VTT:llä 2006-2021. Tutkijatohtorina Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksen strategisen johtamisen ja kasvuyrittäjyyden tutkimusryhmässä hän on työskennellyt syyskuusta 2021. Sieltä hän siirtyy Oulun yliopistoon 1.6.2024.

Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tutkimustyöllä ja verkostoilla

Tutkimustyön, akateemisen meritoitumisen ja tutkimusrahoituksen kasvattamisen kautta Oulun yliopistossa vahvistetaan kasvavaa tutkimusryhmää, jolle on merkittävä yhteiskunnallinen tilaus.​

”Aiemmalla urallani VTT:ssä ja myös tohtorikoulutuksessani Aalto-yliopistossa olen rakentanut syvällistä asiantuntemusta yrittäjyyden ja innovaation alueilla, ei vain strategisesta ja yritysjohtamisen näkökulmasta, vaan myös talous- ja elinkeinopoliittisesta näkökulmasta. Olen myös työskennellyt laajasti suomalaisyritysten tutkimusaineiston parissa, mikä on hyödyllistä uudessa tehtävässäni. Lisäksi olen työskennellyt useissa kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa ja vieraillut Yhdysvalloissa tutkijatohtorina, joten tuon mukanani paitsi kiinteän kansainvälisen verkoston, myös useita meneillään olevia yhteistyöprojekteja. Näillä toivon voivani antaa positiivisen panoksen Oulun yliopistolle”, Robert van der Have kertoo.

Van der Havelle yhteiskunnallisen vaikuttavuuden luominen akateemisen tutkimuksen avulla on erityisen tärkeää.

”Unelmani oli, että tohtorintutkinnon jälkeen voisin olla asemassa, jossa tutkimukseni ja opetukseni voisivat edistää kestävästi kehittyvää yhteiskuntaa luomalla näyttöön perustuvaa tietoa ja kehittämällä tarvittavaa inhimillistä pääomaa. Tämä tehtävä Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa ja Kauppakorkeakoulussa ilmensi juuri näitä tavoitteita ja arvoja. Myös heidän monitieteinen ja kansainvälinen tutkimusajattelunsa olivat asioita, joihin todella samaistuin”, van der Have sanoo.

Osaksi kansainvälistyvää yhteisöä

Alankomaista kotoisin oleva Van der Have on asunut Suomessa jo vuodesta 2005 lähtien. Van der Have odottaa monipaikkaisen tehtävän alkamista innolla. Hän suunnittelee työskentelevänsä niin Espoossa, Oulussa ja Nivalassa kuin ympäri maailmaa.

”Henkilökunta, jonka kanssa olen ollut tekemisissä, on tehnyt minuun erittäin positiivisen ja innostavan vaikutelman. Tunnen olevani uskomattoman tervetullut ja koen saavani jo nyt valtavasti tukea. Oli myös erittäin inspiroivaa saada tietoa instituutin omasta kehityspolusta, joten uskon todella nauttivani uudesta työympäristöstäni”, van der Have kehuu.

Mikroyrittäjyyden professuurin perustamiseksi saatiin lahjoitusvaroja yli 650 000 euroa. Lue lisää lahjoituksista ja professuurista täältä.

Viimeksi päivitetty: 22.5.2024