Väitöskirjatutkijan nimike käyttöön Oulun yliopistossa

Oulun yliopistossa tohtorikoulutettavasta käytetään jatkossa nimikettä väitöskirjatutkija (Doctoral Researcher). Tohtorikoulutettava voi ottaa nimikkeen käyttöön omassa viestinnässään välittömästi. Henkilötietojärjestelmään muutos tehdään 1.4.2022, minkä jälkeen nimike vaihtuu myös muissa tietojärjestelmissä. Rekrytointi-ilmoituksissa väitöskirjatutkijan nimike otetaan käyttöön välittömästi.

Aloitteellisena muutoksen toteuttamisessa ovat toimineet Oulun yliopiston akateemiset ry:n puheenjohtaja, väitöskirjatutkija Pauli Väisänen ja professoriliiton Oulun osaston puheenjohtaja, professori Matti Alatalo. Tehtävänimikkeen muutoksesta ja siihen liittyvistä seikoista on käyty keskustelua talven ja kevään 2021 aikana yhteistoimintaneuvottelukunnan, dekaanien ja yliopiston työvaliokunnan kanssa.

Osana päätöksenteon taustaa henkilöstöpalvelut selvitti kyselyllä tohtorikoulutettavien omia mielipiteitä asiassa. Marraskuussa 2021 tehdyssä kyselyssä valtaosa (51,1%) tohtorikoulutettavista piti väitöskirjatutkijan tehtävänimikettä sopivimpana tehtävänimikkeenä. Nimikeasiassa tiedusteltiin myös tiedekuntahallitusten kantoja, jotka myös olivat muutokselle myönteisiä.

Viimeksi päivitetty: 25.2.2022