Virallinen tutkintotodistus on jatkossa sähköinen – ensimmäiset todistukset elokuussa valmistuville

Elokuussa 2022 valmistuvat ovat ensimmäisiä, joiden virallinen tutkintotodistus on sähköisessä muodossa.

Sähköinen tutkintotodistus on luotettava, sillä sen väärentäminen on huomattavasti hankalampaa kuin paperisen todistuksen. Lisäksi työnhaku tapahtuu nykyisin useimmiten verkossa esimerkiksi sähköisen rekrytointijärjestelmän kautta, jolloin sähköinen tutkintotodistus helpottaa valmistuneita, kun liitteitä ei tarvitse enää skannata paperilta sähköiseen muotoon. Lisäksi työnantaja voi tarkistaa todistuksen aitouden verkkopalvelussa.

Opiskelijat lataavat itse sähköisen tutkintotodistuksen valmistumisen jälkeen Pepin Atomi-palvelusta. Samalla latautuvat automaattisesti myös tutkintotodistuksen liite, joka sisältää erittelyn opintosuorituksista, ja Diploma Supplement, joka on tutkintotodistuksen englanninkielinen liite.

Sähköisen tutkintotodistuksen lisäksi opiskelijat saavat tutkintotodistuksesta paperisen kopion osallistuessaan tiedekuntansa valmistujaisjuhlaan eli publiikkiin. Kopio ei kuitenkaan ole virallinen tutkintotodistus. Kopio jaetaan edelleen yliopiston kansiossa, jonka kanssa voi ottaa valmistujaiskuvia ja laittaa todistuksen näytille esimerkiksi omissa valmistujaisjuhlissa.

Miten lataan sähköisen tutkintotodistuksen?

Kun valmistut, koulutuspalveluiden lähipalvelusihteeri luo tutkintotodistuksen ja lähettää sen sinulle Pepin Atomi-palveluun. Korkeakoulun kirjautumistunnukset ovat voimassa vain vähän aikaa valmistumisen jälkeen, joten todistus kannattaa käydä lataamassa niin pian kuin mahdollista.

Virallinen tutkintotodistus kannattaa ladata sellaiseen sijaintiin, josta se ei helpolla katoa tai joudu vääriin käsiin. Voit ladata tutkintotodistuksen omiin tiedostoihin esimerkiksi pilvipalveluun, tietokoneelle, ulkoiselle kiintolevylle tai muistitikulle. Todistus kannattaa tallentaa useampaan paikkaan, jotta siitä on olemassa varmuuskopio. Jokainen muokkaamaton, tallennettu kopio on virallinen tutkintotodistus. Tiedoston tallennuspaikan kannattaa olla myös sellainen, että tutkintotodistus on helppo liittää työhakemuksen liitteeksi.

Oulun yliopisto arkistoi sähköiset tutkintotodistukset. Mikäli lataamasi sähköinen tutkintotodistus katoaa, voit pyytää todistusta koulutuksen lähipalveluista. Uuden todistuksen lähettämisestä peritään maksu.

Huomaathan, että jos tutkintotodistusta muokataan allekirjoittamisen jälkeen, sähköinen varmenne eli allekirjoitus rikkoutuu, eikä tutkintotodistus ole enää aito. Sähköistä tutkintotodistusta ei siis kannata ikinä avata esimerkiksi Wordissä muokkaustilassa, sillä sähköinen varmenne rikkoutuu heti.

Miten sähköisen tutkintotodistuksen aitous tarkistetaan?

Sähköinen tutkintotodistus on EU:n tasolla hyväksytty dokumentti, joka noudattaa EU:n standardeja ja on luokiteltu korkeimmalla EU:n turvallisuusluokituksella. Sähköisen tutkintotodistuksen väärentäminen on huomattavasti vaativampaa kuin paperisen tutkintotodistuksen. Sähköinen tutkintotodistus allekirjoitetaan Digi- ja väestötietoviraston sähköisen varmenteen avulla.

Oulu.fi-sivustolta löytyy Atomi Validator -palvelu, jonka avulla esimerkiksi työnantajat voivat tarkistaa todistuksen aitouden. Tutkintotodistuksen aitouden voi tarkistaa myös Digi- ja väestötietoviraston sivuilta löytyvän palvelun avulla. Lisäksi Euroopan komission sivuille on tulossa palvelu todistuksen aitouden tarkistamiseksi.

Tietoa tutkintotodistuksesta ja ohjeet löytyvät pysyvämmin opiskelijalle-sivulta

Muutos alkuperäiseen uutiseen 30.9.2022: Tutkintotodistuksen kopion voi saada 1.10.2022 alkaen vain osallistumalla tiedekunnan publiikkiin. Elokuussa ja syyskuussa valmistuville on jaettu automaattisesti tutkintotodistuksesta paperinen kopio.

Viimeksi päivitetty: 2.11.2022