Vuoden opiskelija Jerry Nguyen kehottaa kysymään muilta, miten heillä menee

Oulun yliopiston Vuoden opiskelijaksi 2023 on valittu lääketieteen opiskelija Jerry Nguyen. Nguyen tukee opiskelijayhteisöä opiskeluvinkeillään ja piristää opiskelijayhteisöä oma-aloitteisesti ja spontaanisti. Oulun Yliopistoseura ry valitsi Vuoden opiskelijan nyt yhdettätoista kertaa. Palkinto jaettiin Oulun yliopistogaalassa 10.11.2023.
Jerry Nguyen istuu nojatuolilla, hymyilee ja katsoo kameraan.

Fuksikevät 2023 on ollut monelle lääketieteen opiskelijalle raskas. Biokemian haltuunotto on vaativa työrupeama ja talvi sekä fuksivuoden sosiaalistuminen alkavat käydä voimille. Kampukselle tulee kuitenkin joka päivä hymyillen opiskelija, joka kuuntelee huolia ja murheita. Välillä hän tuo mukanaan läjän suklaamunina ilahduttaakseen kanssaopiskelijoitaan.

Tuo henkilö on Jerry Nguyen, joka opiskelee lääketiedettä Oulun yliopistossa nyt toista vuotta. Hänen aito välittämisensä on tehnyt opiskelukavereihin niin suuren vaikutuksen, että he ehdottivat Nguyeniä Oulun yliopiston Vuoden opiskelijaksi. Perusteluissa he kertovat Nguyenin olevan yksi vuosikurssin tukipilareista.

Mutta mikä motivoi Jerry Nguyeniä innostamaan ihmisiä ympärillään?

”Täällä on vaan niin upeaa porukkaa, että on mahtavaa, että voin olla muille tukena. Ihmiset arvostavat saamaansa apua ja siitä tulee hyvä mieli”, Jerry Nguyen kertoo.

Vuoden opiskelija saa kiitosta siitä, että hän on tukenut muita opiskeluun ja yliopistoyhteisöön kiinnittymisessä läsnäolollaan ja opiskeluvinkeillään. Hän on muun muassa jakanut muistikorttisovellukseen toteuttamiaan opiskelumateriaaleja muiden käyttöön ja antanut vinkkejä sovelluksen käyttöön opiskelun tukena.

”Haluan itse oppia hyvin, mutta samalla voin tsempata muita. Sain itse sovelluksesta paljon hyötyä ja mietin, että olisipa hienoa tukea muita jakamalla omat muistiinpanot ja vinkit. Aivan vasta yksi opiskelukaveri kertoi, että hän oli harkinnut jo välivuotta, mutta jakamani tieto on auttanut häntä oppimaan ja pysymään mukana vuosikurssilla. Tällainen palaute lämmitti kovasti mieltä.”

Jerry Nguyenin spontaanista tavasta olla läsnä ja tsempata muita kertoo myös se, kuinka hän viime keväänä oli tukena lääketieteelliseen tiedekuntaan hakevalle.

”Viime keväänä kirjastolla opiskeli joka päivä henkilö, jonka kanssa aloimme viikon jälkeen tervehtimään ja seuravana päivänä jo juttelimme. Selvisi, että hän lukee pääsykokeisiin ja yritin parhaani mukaan tukea ja tsempata häntä valmistautumisessa.”

Opintopisteitä Nguyenille on kertynyt tähän mennessä kiitettävästi. Opintojen ohella hän osallistuu myös anatomian opetukseen.

”On kivaa, kun saan jakaa oppimaani tietoa. Tutkin anatomian laitoksella ja tavoitteena on tehdä väitöskirja. En vielä tiedä, mihin haluan erikoistua, mutta eiköhän se selviä matkan varrella”, Nguyen kertoo tulevaisuuden suunnitelmistaan.

Millaisia vinkkejä vuoden opiskelija sitten antaa niille Oulun yliopiston opiskelijoille, jotka haluaisivat luoda hyvää henkeä ympärilleen?

”Ole oma itsesi. Välitä ihmisistä ja kysy, miten muilla menee. Pienet teot voivat olla todella isoja toiselle ihmiselle. Opiskelu voi olla todella haastavaa, joten on tärkeää pitää yhtä.”

Oulun yliopiston Vuoden alumni 2023 on rokotetutkija Mika Rämet

Viimeksi päivitetty: 27.2.2024