Alkali-bromidimolekyylien elektronirakenteen tutkimus elektronispektroskopiaa ja relativistisia laskentamenetelmiä käyttäen

Linnanmaa, Arina-sali (TA105)

Master of Science Alexander Karpenko

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Luonnontieteellinen tiedekunta, fysiikka

Laskennallinen fysiikka

Professori Edwin Kukk, Turun yliopisto

Professori Helena Aksela, Oulun yliopisto

Atomien, molekyylien ja nanoklustereiden, erityisesti suolojen, elektronirakenteen tutkimus

Väitöskirjassa on keskitytty erityisesti suolojen tutkimukseen. Höyrystetyistä suoloista on tutkittu miten niiden elektroniverhon rakenne käyttäytyy valon kohdistuessa niihin. Valolähteenä on käytetty kiihdytinpohjaista lähdettä, nk synkrotronia, ja mittaukset on tehty rekisteröimällä näytteestä irronneita elektroneja elektronispektrometria käyttäen. Kokeellisia tuloksia on mallinnettu laskennallisin menetelmin.

Väitöskirja on tehty Elektronispektroskopian (ELSP) ryhmässä. Ryhmällä on pitkät perinteet kaasujen ja höyryjen tutkimuksessa elektronispektroskopialla. Nykyään tutkimus on suuntautunut atomien, molekyylien ja nanoklustereiden elektronirakenteen ja -dynamiikan tutkimukseen.