Diabeteslääkkeiden, statiinien ja vaihdevuosien hormonihoidon rooli rintasyövässä naisilla joilla on tyypin 2 diabetes

Etänä

Lääketieteen lisensiaatti Mayu Hosio

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, OYS, Syöpätautien ja sädehoidon klinikka

Onkologia

Professori, MD, Ph.D. Nea Malila, Syöpärekisteri (eläkkeellä)

Professori Peeter Karihtala, HUS, Syöpäkeskus

Vieraile väitöstilaisuudessa

Rintasyöpä on maailmanlaajuisesti eniten diagnosoitu syöpä ja yleisin naisten kuolinsyy maailmanlaajuisesti. Rintasyövän riski kasvaa noin 20% naisilla, joilla on tyypin 2 diabetes.
Pyrimme tutkimaan, liittyykö metformiinin ja/tai statiinien käyttö ilmaantuvuuden ja kuolleisuuden vähenemiseen tyypin 2 diabetesta sairastavilla rintasyöpäpotilailla. Lisäksi halusimme nähdä, onko näiden lääkkeiden käytön ja rintasyövän kahden tärkeimmän histologisen alatyypin, invasiivisen duktaalisyövän ja invasiivisen lobulaarisen karsinooman, esiintyvyyden välillä yhteyttä tyypin 2 diabetesta sairastavilla naisilla. Tutkimme, liittyykö vaihdevuosien hormonihoidon käyttö tyypin 2 diabetesta sairastavien naisten rintasyöpäkuolleisuuden vähenemiseen.
Viimeksi päivitetty: 10.3.2023