Digitaalinen taikapiiri: Lisätyn todellisuuden pelien fyysisesti aktivoivat ominaisuudet pohjoisessa kontekstissa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, luentosali IT115
Väitöksen aihe
Digitaalinen taikapiiri: Lisätyn todellisuuden pelien fyysisesti aktivoivat ominaisuudet pohjoisessa kontekstissa
Väittelijä
Filosofian maisteri Tim Luoto
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Historia-, kulttuuri- ja viestintätieteet
Oppiaine
Kulttuuriantropologia
Vastaväittäjä
Professori Frans Mäyrä, Tampereen yliopisto
Kustos
Professori Hannu I. Heikkinen, Oulun yliopisto
Digitaalisten pelien hyödyntäminen liikunnan lisäämisessä
Väitöskirjassaan Luoto on tutkinut digitaalisten pelien ominaisuuksien hyödyntämistä liikunnan ja hyvinvoinnin lisäämisessä. Tutkimuksessa on tunnistettu pelien suostuttelevia ominaisuuksia, joita hyödyntämällä voidaan lisätä pelaajien liikuntaa.
Tutkimuksen keskiössä ovat nk. liikuttavat pelit, kuten MOPO-hankkeessa kehitetty Clans of Oulu sekä laajemmin tunnettu kaupallinen Ingress Prime. Edellä mainittujen kaltaisia pelejä pelataan liikkumalla todellisessa ympäristössä, joskus jopa vaativassa maastossa ja huonossa säässä.
Pelien sisältämät kilpailuun, yhteistyöhön ja sosiaalisuuteen liittyvät elementit korostuivat pelaajia liikuttavina tekijöinä. Tutkimusaineisto koostui useiden pelien lisäksi pelaajien havainnoinnista, haastatteluista ja kyselyaineistosta.
Tutkimuksen keskiössä ovat nk. liikuttavat pelit, kuten MOPO-hankkeessa kehitetty Clans of Oulu sekä laajemmin tunnettu kaupallinen Ingress Prime. Edellä mainittujen kaltaisia pelejä pelataan liikkumalla todellisessa ympäristössä, joskus jopa vaativassa maastossa ja huonossa säässä.
Pelien sisältämät kilpailuun, yhteistyöhön ja sosiaalisuuteen liittyvät elementit korostuivat pelaajia liikuttavina tekijöinä. Tutkimusaineisto koostui useiden pelien lisäksi pelaajien havainnoinnista, haastatteluista ja kyselyaineistosta.
Viimeksi päivitetty: 17.11.2023