Digitaalinen taikapiiri: Lisätyn todellisuuden pelien fyysisesti aktivoivat ominaisuudet pohjoisessa kontekstissa

Linnanmaa, luentosali IT115

Filosofian maisteri Tim Luoto

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Historia-, kulttuuri- ja viestintätieteet

Kulttuuriantropologia

Professori Frans Mäyrä, Tampereen yliopisto

Professori Hannu I. Heikkinen, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Digitaalisten pelien hyödyntäminen liikunnan lisäämisessä

Väitöskirjassaan Luoto on tutkinut digitaalisten pelien ominaisuuksien hyödyntämistä liikunnan ja hyvinvoinnin lisäämisessä. Tutkimuksessa on tunnistettu pelien suostuttelevia ominaisuuksia, joita hyödyntämällä voidaan lisätä pelaajien liikuntaa.

Tutkimuksen keskiössä ovat nk. liikuttavat pelit, kuten MOPO-hankkeessa kehitetty Clans of Oulu sekä laajemmin tunnettu kaupallinen Ingress Prime. Edellä mainittujen kaltaisia pelejä pelataan liikkumalla todellisessa ympäristössä, joskus jopa vaativassa maastossa ja huonossa säässä.

Pelien sisältämät kilpailuun, yhteistyöhön ja sosiaalisuuteen liittyvät elementit korostuivat pelaajia liikuttavina tekijöinä. Tutkimusaineisto koostui useiden pelien lisäksi pelaajien havainnoinnista, haastatteluista ja kyselyaineistosta.
Viimeksi päivitetty: 17.11.2023