Ensimmäisen jalkapöydänluun etäisen osan V-muotoinen luunkorjausleikkaus (chevron-
osteotomia) vaivaisenluun kirurgiassa. Luun kiinnityksen ja leikkauksen jälkeisen hoidon merkitys pitkäaikaistulosten valossa

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 1

Lääketieteen lisensiaatti Ilkka Pentikäinen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, kirurgia

Kirurgia

Dosentti Heikki Mäenpää, Tampereen yliopistollinen sairaala

Professori Juhana Leppilahti, Oulun yliopistollinen sairaala

Vaivaisenluun leikkauksessa jalkapöydänluun alaosan luunkorjauksen kiinnittäminen ei ole tarpeen

Väitöskirjatutkimuksessa todettiin, että ensimmäisen jalkapöydänluun alaosan luunkorjauksen sisäinen kiinnittäminen ei ole tarpeellista eikä myöskään ole tarpeen käyttää kipsisidosta leikkauksen jälkeen. Vaivaisenluun uusiutumisen riski on suurempi, jos vaivaisenluukulma on ennen leikkausta 30 astetta tai enemmän.

Vaivaisenluu on hyvin yleinen jalan virheasento. Useat aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että ensimmäisen jalkapöydänluun alaosan V-muotoinen luunkorjausleikkaus on suositeltava hoito lievän ja kohtalaisen vaivaisenluun hoidossa. Luunkorjauksen kiinnityksen tarpeellisuus ja leikkauksen jälkeinen hoito ovat kiistanalaisia.

Tutkimuksessa verrattiin kahden leikkaustekniikan ja kahden leikkauksen jälkeisen hoidon pitkäaikaistuloksia 100 potilaalla, jotka leikattiin vaivaisenluun vuoksi. Seuranta-aika oli keskimäärin 7,9 vuotta.

Pitkäaikaisseurannassa kliiniset tulokset toiminnan suhteen eivät merkittävästi eronneet eri ryhmissä. Tulokset olivat merkittävästi huonommat, jos vaivaisenluukulma oli ennen leikkausta yli 30 astetta. Röntgenkuvissa vaivaisenluukulman uusiutuminen 15 asteeseen tai sen yli oli tavallista. Uusiutumiset olivat kivuttomia eikä uusintaleikkauksia tarvittu.

Tutkimustuloksia arvioitaessa on otettava huomioon, että tutkimusryhmät olivat pieniä (25 potilasta), mutta pitkäaikaiskontrolliin saatiin kuitenkin lähes 80 prosenttia potilaista. Tutkimus osoittaa, että luunkorjausta ei tarvitse kiinnittää eikä leikkauksen jälkeen tarvita kipsiä. Tämä puolestaan laskee materiaalikustannuksia.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024