Fgf8 signaloinnin ja hematopoieettisten esisolujen rooli munuaisen ontogeneesissä

Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/3431035651

Filosofian maisteri (FM) Abhishek Sharma

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, Disease Networks

Kehitysbiologia

Tohtori (FT) Odyssé Michos, Illumina, Inc.

Professori Seppo Vainio, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta

Fgf8 geenin rooli munuaisten kehityksessä

Elinten kehitys vaatii useiden solutyyppien yhteistyötä, joka johtaa mm. solujen jakautumiseen, erikoistumiseen ja lokalisoitumiseen. Näitä prosesseja kontrolloivat signaalimolekyylit.

Tässä työssä tutkittiin erään signaalimolekyylin (Fgf8) roolia alkion munuaisten kehityksessä. Fgf8:aa tarvitaan munuaisen alkusolujen keskittymiseen munuaisen epiteelialueelle, missä ne muodostavat osan munuaisten suodatusyksikköä, nefronia. Fgf8:an poisto aiheuttaa munuaisten kitukasvuisuutta ja nefronien alikehitystä, mikä johtaa hiirillä kuolemaan syntymän jälkeen.

Tässä tutkimuksessa selvitettiin myös immuunisolujen roolia alkion munuaisen kehityksessä. Immuunisoluilla ei ole kriittistä tehtävää alkion munuaisten kehityksessä.