Kasvatus ja äly: John Deweyn älyn teorian rekonstruktio kasvatuksen näkökulmasta
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Oulun yliopisto, Martti Ahtisaari -sali (L2), Linnanmaa
Väitöksen aihe
Kasvatus ja äly: John Deweyn älyn teorian rekonstruktio kasvatuksen näkökulmasta
Väittelijä
Kasvatustieteen maisteri Veli-Mikko Kauppi
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatuksen arvot, aatteet ja yhteiskunnalliset kontekstit
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Professori Jim Garrison, Virginia Tech (Virginia Polytechnic Institute and State University)
Kustos
Professori Katariina Holma, Oulun yliopisto
Kasvatus ja äly: John Deweyn älyn teorian rekonstruktio kasvatuksen näkökulmasta
Tämä kasvatusfilosofinen tutkimus luo rekonstruktion John Deweyn älyn teoriasta ja tarkastelee, mitä siitä voidaan johtaa kasvatuksen näkökulmasta. Siinä esitetään kolme kritiikkiä kasvatuksen käytännöistä ja teorioista, jotka Deweyn älyn teorian näkökulmasta rakentuvat väärinkäsityksille tai liialliselle yksinkertaistamiselle.
Tutkimus esittää, että kasvatus ja kasvatettavat voisivat hyötyä siitä, että huomioimme yksilöllisen älykkyyden sijaan paremmin ne sosiaaliset käytännöt, jotka mahdollistavat älykkään toiminnan. Samoin se huomauttaa, että älyn käsittäminen yleistettävänä, ympäristöstään irrotettavana ja eteenpäin tarjoiltavana on ongelmallista.
Deweyn teoria pohjaa ajatukseen siitä, että ihmisillä on huomattava määrä kokemukseen pohjaavaa kontekstuaalista älykkyyttä. Tutkimus esittää, että tämä äly saadaan paremmin hyödynnettyä, jos kasvatus tarjoaa kasvatettaville vankan ymmärryksen siitä, mitä tieto on sekä halun olla perillä maailmasta erilaisin ja monimuotoisin tavoin.
Yhteiskunnille on hyödyllistä, jos kasvatettavat tottuvat erilaisiin maailman tutkimisen tapoihin ja prosesseihin, joissa he voivat hyödyntää älyään. Nämä edesauttavat luovaa, älykästä ja demokraattista ongelmanratkaisua tulevaisuuden konteksteissa, jotka ovat vääjäämättömän tuntemattomia.
Tutkimus esittää, että kasvatus ja kasvatettavat voisivat hyötyä siitä, että huomioimme yksilöllisen älykkyyden sijaan paremmin ne sosiaaliset käytännöt, jotka mahdollistavat älykkään toiminnan. Samoin se huomauttaa, että älyn käsittäminen yleistettävänä, ympäristöstään irrotettavana ja eteenpäin tarjoiltavana on ongelmallista.
Deweyn teoria pohjaa ajatukseen siitä, että ihmisillä on huomattava määrä kokemukseen pohjaavaa kontekstuaalista älykkyyttä. Tutkimus esittää, että tämä äly saadaan paremmin hyödynnettyä, jos kasvatus tarjoaa kasvatettaville vankan ymmärryksen siitä, mitä tieto on sekä halun olla perillä maailmasta erilaisin ja monimuotoisin tavoin.
Yhteiskunnille on hyödyllistä, jos kasvatettavat tottuvat erilaisiin maailman tutkimisen tapoihin ja prosesseihin, joissa he voivat hyödyntää älyään. Nämä edesauttavat luovaa, älykästä ja demokraattista ongelmanratkaisua tulevaisuuden konteksteissa, jotka ovat vääjäämättömän tuntemattomia.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023