Kilpirauhasen toimintahäiriöt raskausaikana. Esiintyvyys ja vaikutus raskaustuloksiin.

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 4. Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/69034225943?pwd=d0QzV05ZT1hINFJHbkxpejZTaE9HUT09

Lääketieteen lisensiaatti Suvi Turunen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Oulun yliopistollinen sairaala, Synnytykset ja naistentaudit

Lääketiede

Dosentti Eeva Ekholm, Turun yliopistollinen sairaala

Dosentti Eila Suvanto, Oulun yliopistollinen sairaala

Kilpirauhasen toimintahäiriöiden esiintyvyys raskausaikana ja niiden vaikutus raskaustuloksiin

Kilpirauhasen toimintahäiriöt raskausaikana ovat tavallisia ja ne voivat lisätä raskauskomplikaatioiden ja vastasyntyneisyyskauden ongelmien riskiä. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää äidin kilpirauhassairauksien vaikutusta raskaustuloksiin ja lisäksi kartoittaa kilpirauhassairauksiin käytettävien lääkkeiden käyttöä raskausaikana.

Tutkimuksen aineistona käytettiin kansallista Syntyneiden lasten rekisteriä vuosilta 2004─2013/2016. Syntymärekisterin tietoja täydennettiin Kansaneläkelaitoksen (Kelan) ylläpitämistä resepti- ja lääkkeiden erityiskorvausoikeuksien tiedostoista, Hoitoilmoitusjärjestelmästä (HILMO) ja Epämuodostuma-rekisteristä. Kilpirauhasen vajaa- ja liikatoimintaa sairastavia raskaana olevia naisia verrattiin kilpirauhasen suhteen terveisiin naisiin.

Äidin kilpirauhasen vajaatoiminnan esiintyvyys aineistossamme oli 3%. Suurin osa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista raskaana olevista naisista käytti tyroksiinilääkitystä, ja raskaudenaikaisen tyroksiinilääkityksen käytön todettiin viisinkertaistuneen tällä vuosituhannella.

Kilpirauhasen vajaatoiminnalla todettiin olevan yhteys useisiin raskauskomplikaatioihin, kuten raskaudenaikaisiin verenpaineongelmiin, raskausdiabetekseen ja ennenaikaiseen synnytykseen. Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvä riski raskaudenaikaisiin verenpaineongelmiin ja ennenaikaiseen synnytykseen oli kuitenkin pienempi niillä naisilla, jotka käyttivät tyroksiinilääkitystä koko raskauden ajan.

Kilpirauhasen liikatoiminnan esiintyvyys tässä tutkimuksessa oli 0,4%. Äidin raskaudenaikaisella kilpirauhasen liikatoiminnalla ja myös aikaisemmin sairastetulla kilpirauhasen liikatoiminnalla todettiin olevan yhteys raskauskomplikaatioihin, kuten raskaudenaikaisiin verenpaineongelmiin sekä keisarileikkauksiin ja ennenaikaisiin synnytyksiin. Vastasyntyneillä oli myös lisääntynyt riski joutua tehohoitoon, jos äidillä oli todettu kilpirauhassairaus.

Sekä kilpirauhasen vajaa- että liikatoiminta näyttävät lisäävän raskauskomplikaatioiden riskiä ja vastasyntyneisyyskauden ongelmia. Kilpirauhashormonien käytön merkittävä lisääntyminen viittaa siihen, että raskauden aikaiset kilpirauhasongelmat tunnistetaan ja diagnosoidaan aikaisempaa paremmin ja hoidetaan herkemmin.