Matalan tehonkulutuksen langaton viestintä esineiden internetissä – ratkaisuja ja arviointeja

Linnanmaa, sali L10

Diplomi-insinööri Juha Petäjäjärvi

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Tietoliikenne

Tietoliikenne

Professori D. K. Arvind, Edinburghin yliopisto

Professori Jari Iinatti, Oulun yliopisto, Centre for Wireless Communications

Uusilla ratkaisuilla langattomat IoT-laitteet voivat toimia luotettavasti ilman erillistä paristoa

Esineiden internet (Internet of Things, IoT) mahdollistaa jo laajan kirjon erilaisia ratkaisuja ympäristön monitorointiin ja laitteiden hallintaan hyödyntäen sekä langattomia että langallisia verkkoja. Usea tunnettu tutkimusorganisaatio on arvioinut, että IoT-laitteiden määrä tulee kasvamaan merkittävästi lähivuosina. Se luo väistämättä haasteita muun muassa laitteiden kunnossapitoon.

Mikäli tulevaisuudessa laitteisiin ei enää tarvitsisi vaihtaa paristoa, se pienentäisi huoltamiseen tarvittavaa aikaa ja kustannuksia. Jotta päästäisiin eroon pariston vaihto-operaatiosta, väitöskirjassa on ehdotettu menetelmää, joka takaa energian saannin laitteelle, joka toimii ilman erillistä paristoa.

Vaikka energian saanti olisi taattua, ilman paristoa toimivan laitteen olisi hyvä olla erittäin energiatehokas. Energiatehokkuutta voidaan parantaa hyödyntämällä herätevastaanotinta, joka mahdollistaa laitteen herättämisen vähän virtaa kuluttavasta tilasta nopeasti. Väitöskirjassa on esitelty erilaisia herätevastaanotin-arkkitehtuureja ja vertailtu herätevastaanottimien suorituskykyä.