Meidän paikkamme, minun tulevaisuuteni ja heidän projektinsa. Lasten elämismaailman peilaamista kestävän kehityksen kasvatuksessa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, OP-sali (L10)
Väitöksen aihe
Meidän paikkamme, minun tulevaisuuteni ja heidän projektinsa. Lasten elämismaailman peilaamista kestävän kehityksen kasvatuksessa
Väittelijä
Kasvatustieteen maisteri Heli Villanen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, sosiogia ja Thule-instituutti
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Professori Jeppe Laessoe, Aarhusin yliopisto, Tanska
Kustos
Dosentti Timo P. Karjalainen , Thule-instituutti
Kasvatuksella kohti tulevia sukupolvia
Lasten oikeuksien sopimuksen täytettyä juuri 25 vuotta, on syytä keskustella lapsikeskeisestä tutkimuksesta. Väitöstutkimuksessa selviää, että lapset suhtautuvat tulevaisuuteen luottaen teknologian kehitykseen, henkilökohtaisiin urapolkuihin tai toistaen median välittämää kuvaa ympäristöongelmista. Tutkimukseen osallistui 50 viidesluokkalaista lasta ja 24 opettajaa Ruotsista. Väitöskirjassa tarkastellaan tulevaisuuden visioita ja lähiympäristökokemuksia lasten näkökulmasta. Tämän väitöskirjan ydin on lasten oikeudessa tulla kuulluksi heitä koskevissa asioissa. Työn tavoitteena on selvittää, millä tutkimusmetodeilla ja kysymyksenasetteluilla tämä parhaiten toteutuu.
Kestävän kehityksen kasvatus tarjoaa tärkeän vastapainon yleiseurooppalaiselle trendille, jossa koulumenestyksen kansainvälinen vertailu on saanut entistä suuremmat mittakaavat sekä vaikutuksen koulutuspolitiikkaan, etenkin Ruotsissa. Kestävän kehityksen kasvatuksessa on kyse eettisistä kysymyksistä, kuten mitä meidän tulisi säilyttää tuleville sukupolville? Väitöskirjassa todetaan, että eettiset kysymykset tarvitsevat tarttumapinnan lasten kokemusmaailmassa ja esitetään valikoima erilaisia menetelmiä, joilla tämä käytännössä voidaan toteuttaa.
Kestävän kehityksen kasvatus tarjoaa tärkeän vastapainon yleiseurooppalaiselle trendille, jossa koulumenestyksen kansainvälinen vertailu on saanut entistä suuremmat mittakaavat sekä vaikutuksen koulutuspolitiikkaan, etenkin Ruotsissa. Kestävän kehityksen kasvatuksessa on kyse eettisistä kysymyksistä, kuten mitä meidän tulisi säilyttää tuleville sukupolville? Väitöskirjassa todetaan, että eettiset kysymykset tarvitsevat tarttumapinnan lasten kokemusmaailmassa ja esitetään valikoima erilaisia menetelmiä, joilla tämä käytännössä voidaan toteuttaa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024