Minne menit, ylituotto? Hedge-rahastojen menestys vapaaehtoisissa ja säännellyissä aineistoissa

Linnanmaa, TA105

Kauppatieteiden maisteri, filosofian maisteri Mikko Kauppila

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteen, laskentatoimen ja rahoituksen yksikkö

Rahoitus

Professori Timo Rothovius, Vaasan yliopisto

Professori Petri Sahlström, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu

Vieraile väitöstilaisuudessa

Hedge-rahastot voivat luultua paremmin, mutta parhaat rahastot pysyttelevät piilossa

Sijoitusammattilaisten usko hedge-rahastojen kannattavuuteen on viime vuosina osoittanut hiipumista, eikä keskimääräinen hedge-rahastohoitaja olekaan vuosien 2008–2009 finanssikriisin jälkeen kyennyt tarjoamaan sijoittajilleen ylituottoa. Nämä arviot kuitenkin perustuvat pääasiassa rahastojen vapaaehtoisesti raportoimiin tuottoihin.

Väitöstutkimuksen keskeinen kysymys onkin, miten vapaaehtoisesti raportoivat ja piilossa pysyttelevät rahastot eroavat toisistaan. Tutkimuksessa yhdistetään vapaaehtoiset aineistot uudenlaisen aineiston kanssa, joka on muodostettu rahastojen luottamuksellisista Form PF -raporteista ja sisältää piilossa pysyvät rahastot.

Tutkimus osoittaa, että noin puolet hedge-rahastojen sijoituspääomasta on piilossa pysyttelevissä rahastoissa. Lisäksi piilossa pysyttelevät rahastot menestyvät huomattavasti paremmin kuin vapaaehtoisesti raportoivat rahastot, ja ennen kaikkea tuottavat sijoittajilleen ylituottoa myös finanssikriisin jälkeen.

Väitöskirjan keskeinen tulos onkin, että hedge-rahastoteollisuus on edelleen elinvoimainen, mutta parhaat rahastot pysyttelevät piilossa. Sijoittajille tämä tarkoittaa, ettei sijoituspäätöksiä kannattaisi tehdä nykyisten kaltaisten kaupallisten tietokantojen pohjalta.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023