Neksusanalyyttinen näkökulma hybrideihin saksalais-suomalaisiin koulutusvientineuvotteluihin

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

Linnanmaa, L10

Väitöksen aihe

Neksusanalyyttinen näkökulma hybrideihin saksalais-suomalaisiin koulutusvientineuvotteluihin

Väittelijä

FM, YTM Maarit Leskelä

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Kielten ja kirjallisuuden tutkimusyksikkö

Oppiaine

Saksan kieli ja kulttuuri

Vastaväittäjä

Dosentti Sabine Ylönen, Jyväskylän yliopisto

Kustos

Dosentti Leena Kuure, Oulun yliopisto

Lisää tapahtuma kalenteriin

Tuore tutkimus valottaa koulutusviennin mahdollisuuksia lukio- ja perusopetuksen kehittämisessä

Väitöstutkimus nostaa esiin koulutusviennin merkityksen ja potentiaalin suomalaisessa yleissivistävän opetuksen kehittämisessä. Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä tapahtuu, kun suomalaiset IT-alan palveluntarjoajat neuvottelevat digitaalisten oppimisalustojen käyttöönotosta itävaltalaisten ja saksalaisten koulujen opettajien kanssa. Tutkimusaineistosta ilmenee, että neuvottelut tarjoavat opettajille tilaisuuden kehittää toimijuuttaan ja ammatillista suoriutumiskykyään itselleen uudessa tilanteessa.

Tulokset osoittavat, että etäyhteydellä toteutetut koulutusvientineuvottelut tarjoavat opettajille hedelmällisen tilan vahvistaa opettajaidentiteettiään muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksessa päästään tarkastelemaan niitä merkitysneuvotteluja, jotka vahvistavat itävaltalaisten ja saksalaisten opettajien kykyä toimia aktiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti oppimisprosessien suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa digitalisoitumisen edetessä. Tutkimus avaa uusia näkökulmia työelämävuorovaikutukseen, suomalais-saksalaiseen liikeviestintään sekä teknologiavälitteiseen yhteistyöhön työpaikalla.

Väitöskirjan teoreettisena viitekehyksenä käytetyllä neksusanalyysilla on uutuusarvoa saksankielistä kommunikaatiota koskevassa tutkimuksessa. Neksusanalyysia pidetään hyödyllisenä haastattelu- ja neuvotteluaineistojen analyysissa, koska se auttaa tunnistamaan ja ymmärtämään monimutkaisia yhteyksiä ja vuorovaikutuksia eri tekijöiden välillä. Se mahdollistaa monipuolisen ja teoreettisesti syvällisen analyysin, jossa aineiston tulkinta kytketään laajempiin yhteiskunnallisiin viitekehyksiin.

Tutkimuksen aineistona on käytetty haastatteluja sekä videoituja neuvotteluja suomalaisen IT-yrityksen ja itävaltalaisten tai saksalaisten opettajien välillä. Lisäksi tutkijan omat havainnot ja kokemukset koulu- ja apuopettajavierailujen aikana ovat rikastuttaneet aineistoa. Tutkimus tarjoaa työkaluja koulutusviennin ja pedagogisten ammattilaisten keskinäisiin neuvotteluihin sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen.
Viimeksi päivitetty: 7.4.2025