Ohjelmistoarkkitehtuurit autoteollisuuden järjestelmien ja pilvialustojen konvergenssissa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Saalastinsali, Linnanmaa. Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/65534025524
Väitöksen aihe
Ohjelmistoarkkitehtuurit autoteollisuuden järjestelmien ja pilvialustojen konvergenssissa
Väittelijä
Filosofian maisteri Ahmad Banijamali
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Empiirinen ohjelmistotuotanto ohjelmistoissa, järjestelmissä ja palveluissa (M3S)
Oppiaine
Ohjelmistotuotanto
Vastaväittäjä
Apulaisprofessori Christian Berger, Chalmersin teknillinen korkeakoulu
Kustos
Professori Markku Oivo, Oulun yliopisto
Ohjelmistoarkkitehtuurisuunnitelmista, joissa autojen järjestelmät on yhdistetty pilvialustoille
Viime vuosina on herännyt kiinnostusta yhdistää autojärjestelmät pilvialustoihin. Tästä on syntynyt tarve refaktoroida järjestelmän arkkitehtuurit, jotka mahdollistavat jatkuvan ja kokonaisvaltaisen palveluntarjonnan sekä liitettävyyden yhdistettyjen verkkojen ja resurssien avulla. Arkkitehtuurien tulisi mahdollistaa ajoneuvojen toistuvat ohjelmistopäivitykset, monimutkaiset tietojenkäsittelyprosessit ja algoritmit sekä parantaa ajoneuvojen ohjelmistojen laatua.
Väitöskirjassa tutkitaan ja ehdotetaan ohjelmistoarkkitehtuuriratkaisuja, joilla pyritään parantamaan ohjelmistojen jatkuvaa toimittamista autoteollisuudessa ja samalla lieventämään ajoneuvojen dynaamisiin suorituskykyolosuhteisiin liittyviä laatuhuolia. Tätä tarkoitusta varten käytettiin kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten menetelmien yhdistelmää aiemman kirjallisuuden yksityiskohtaiseen analysointiin, arkkitehtonisten mieltymysten keräämiseen alan asiantuntijoilta, arkkitehtonisten ratkaisujen suunnitteluun ja suunniteltujen ratkaisujen arviointiin kokeellisissa laboratorio-olosuhteissa.
Väitöskirjan tulokset osoittavat, että autojärjestelmien ja pilvialustojen yhdistettyjen ohjelmistoarkkitehtuurien tulisi vastata monenlaisiin laatuongelmiin erilaisten autoteollisuuden skenaarioiden toteuttamiseksi. Tulosten perusteella palvelujen saatavuus, luotettavuus ja skaalautuvuus ovat tärkeimpiä laatuominaisuuksia, joita ohjelmistoarkkitehtuureissa tulee käsitellä. Väitöskirjan tulokset esittävät, että mikropalvelut ovat täysin mahdollinen ratkaisu näihin laatuongelmiin sekä autoteollisuuden ohjelmistojen jatkuvaan toimitukseen liittyviin kasvaviin vaatimuksiin. Lisäksi mikropalvelut ovat suunnitteluvaihtoehto, jolla järjestelmäsuunnittelijat voidaan vakuuttaa luotettavista, itsenäisistä ohjelmistotoiminnoista ajoneuvojen dynaamisissa käyttöolosuhteissa.
Väitöskirjassa tutkitaan ja ehdotetaan ohjelmistoarkkitehtuuriratkaisuja, joilla pyritään parantamaan ohjelmistojen jatkuvaa toimittamista autoteollisuudessa ja samalla lieventämään ajoneuvojen dynaamisiin suorituskykyolosuhteisiin liittyviä laatuhuolia. Tätä tarkoitusta varten käytettiin kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten menetelmien yhdistelmää aiemman kirjallisuuden yksityiskohtaiseen analysointiin, arkkitehtonisten mieltymysten keräämiseen alan asiantuntijoilta, arkkitehtonisten ratkaisujen suunnitteluun ja suunniteltujen ratkaisujen arviointiin kokeellisissa laboratorio-olosuhteissa.
Väitöskirjan tulokset osoittavat, että autojärjestelmien ja pilvialustojen yhdistettyjen ohjelmistoarkkitehtuurien tulisi vastata monenlaisiin laatuongelmiin erilaisten autoteollisuuden skenaarioiden toteuttamiseksi. Tulosten perusteella palvelujen saatavuus, luotettavuus ja skaalautuvuus ovat tärkeimpiä laatuominaisuuksia, joita ohjelmistoarkkitehtuureissa tulee käsitellä. Väitöskirjan tulokset esittävät, että mikropalvelut ovat täysin mahdollinen ratkaisu näihin laatuongelmiin sekä autoteollisuuden ohjelmistojen jatkuvaan toimitukseen liittyviin kasvaviin vaatimuksiin. Lisäksi mikropalvelut ovat suunnitteluvaihtoehto, jolla järjestelmäsuunnittelijat voidaan vakuuttaa luotettavista, itsenäisistä ohjelmistotoiminnoista ajoneuvojen dynaamisissa käyttöolosuhteissa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024