Pintalaskimovajaatoiminnan jälkihoito ja laskimoperäisen säärihaavan hoito

Oulun yliopistollinen sairaala luentosali 1, Kajaanintie 50

Pintalaskimovajaatoiminnan jälkihoito ja laskimoperäisen säärihaavan hoito

Lääketieteen lisensiaatti Toni Pihlaja

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Medical Research Center Oulu

Lääketiede

Dosentti Anders Albäck, Helsingin yliopisto

Dosentti Matti Pokela, Oulun yliopistollinen sairaala

Suonikohjutaudin uudet hoitomuodot mahdollistavat kevyemmän jälkihoidon ilman kompressiosukkaa

Kolmesta osatyöstä koostuva väitöskirja tutki kahdessa osatyössään kompressiosukan tarvetta suonikohjutaudin hoidon jälkeen satunnaistamalla potilaat joko olemaan kokonaan ilman kompressiota tai käyttämään kompressiosukkaa normaalin käytännön mukaisesti toimenpiteen jälkeen. Tulosten perusteella suurin osa suonikohjutaudin potilaista ei tarvitse kompressiosukkaa toimenpiteen jälkihoitona. Kolmas osatyö tutki laskimoperäisen säärihaavan hoidon ajoituksen merkitystä säärihaavan paranemiseen. Tulosten perusteella säärihaavan paraneminen todettiin nopeammaksi potilailla, joiden laskimovajaatoiminnan hoito aloitettiin heti ensimmäisellä verisuonikirurgian poliklinikan käynnillä. Ensikäynnin hoitoa verrattiin normaaliin hoitokäytäntöön, missä laskimovajaatoiminnan hoito aloitetaan vasta seuraavalla käynnillä.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023