Ryhmän jäsenten kontribuutioiden merkitys oppimisen säätelyn rakentumiselle yhteisöllisessä vuorovaikutuksessa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Lo124
Väitöksen aihe
Ryhmän jäsenten kontribuutioiden merkitys oppimisen säätelyn rakentumiselle yhteisöllisessä vuorovaikutuksessa
Väittelijä
Kasvatustieteen maisteri Sara Ahola
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oppiminen ja oppimisprosessit
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Professori Nadira Saab, Leidenin yliopisto
Kustos
Professori Hanna Järvenoja, Oulun yliopisto
Ryhmässä oppimisen säätely rakentuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa
Yhteisöllinen oppiminen on keskeinen tapa rakentaa jaettua ymmärrystä samaa tavoitetta kohti työskentelevien ihmisten kesken. Tämä kuitenkin edellyttää, että ryhmän jäsenet osaavat ja haluavat tukea toisiaan ja säädellä oppimisprosessia yhdessä. Tätä kutsutaan ryhmätason oppimisen säätelyksi.
Väitöskirja tarkastelee, miten tämä ryhmätason oppimisen säätely rakentuu ryhmän jäsenten välisessä vuorovaikutuksessa yhteisöllisen oppimisen aikana. Lisäksi selvitetään, miten ryhmän jäsenten osallistuminen kytkeytyy yhteen heidän motivaatio- ja tunnetilojensa kanssa.
Tulokset osoittavat, että ryhmän jäsenet osallistuvat oppimisen säätelyyn monin eri tavoin. He voivat esimerkiksi ohjata ja tukea toisiaan haastavissa tilanteissa, tarkkailla ryhmän edistymistä ryhmätehtävässä tai rakentaa yhteisymmärrystä tehtävän tavoitteesta keskustelun kautta. Tulokset osoittavat myös, että oppijoiden tilannekohtaiset minäpystyvyysuskomukset ja tunnetilat ovat yhteydessä siihen, miten he osallistuvat yhteisölliseen vuorovaikutukseen. Esimerkiksi usko omiin kykyihin tai negatiiviset tunneilmaukset ryhmässä voivat joko tukea tai estää osallistumista ryhmän toimintaan. Yhdessä nämä tekijät muovaavat ryhmän yhteisen oppimisprosessin suuntaa tilanteesta toiseen.
Väitöskirjassa hyödynnettiin videoanalyysiä, joka mahdollisti oppimisen säätelyn yksityiskohtaisen tarkastelun sekä yliopisto-opiskelijoiden että 7. luokkalaisten pienryhmätyöskentelyn aikana. Lisäksi kerättiin aineistoa oppijoiden minäpystyvyysuskomuksista sekä ryhmien tunnetiloista.
Väitöskirja tarjoaa syvempää ymmärrystä siitä, miten oppimisen säätely rakentuu vuorovaikutuksessa. Tällä on merkitystä sekä ilmiön tarkemman ymmärtämisen että käytännön ratkaisujen kehittämisen näkökulmasta. Erityisesti tutkimus tekee näkyväksi oppimisen säätelyn hienovaraiset vaiheet ja osallistumisen muodot, joita tapahtuu oppimishetkessä usein huomaamatta, mutta jotka voivat vaikuttaa merkittävästi oppimiskokemukseen. Näiden ymmärtäminen on merkityksellistä esimerkiksi opettajille, jotka ratkovat oppimisen haasteita arjen työssään.
Väitöskirja tarkastelee, miten tämä ryhmätason oppimisen säätely rakentuu ryhmän jäsenten välisessä vuorovaikutuksessa yhteisöllisen oppimisen aikana. Lisäksi selvitetään, miten ryhmän jäsenten osallistuminen kytkeytyy yhteen heidän motivaatio- ja tunnetilojensa kanssa.
Tulokset osoittavat, että ryhmän jäsenet osallistuvat oppimisen säätelyyn monin eri tavoin. He voivat esimerkiksi ohjata ja tukea toisiaan haastavissa tilanteissa, tarkkailla ryhmän edistymistä ryhmätehtävässä tai rakentaa yhteisymmärrystä tehtävän tavoitteesta keskustelun kautta. Tulokset osoittavat myös, että oppijoiden tilannekohtaiset minäpystyvyysuskomukset ja tunnetilat ovat yhteydessä siihen, miten he osallistuvat yhteisölliseen vuorovaikutukseen. Esimerkiksi usko omiin kykyihin tai negatiiviset tunneilmaukset ryhmässä voivat joko tukea tai estää osallistumista ryhmän toimintaan. Yhdessä nämä tekijät muovaavat ryhmän yhteisen oppimisprosessin suuntaa tilanteesta toiseen.
Väitöskirjassa hyödynnettiin videoanalyysiä, joka mahdollisti oppimisen säätelyn yksityiskohtaisen tarkastelun sekä yliopisto-opiskelijoiden että 7. luokkalaisten pienryhmätyöskentelyn aikana. Lisäksi kerättiin aineistoa oppijoiden minäpystyvyysuskomuksista sekä ryhmien tunnetiloista.
Väitöskirja tarjoaa syvempää ymmärrystä siitä, miten oppimisen säätely rakentuu vuorovaikutuksessa. Tällä on merkitystä sekä ilmiön tarkemman ymmärtämisen että käytännön ratkaisujen kehittämisen näkökulmasta. Erityisesti tutkimus tekee näkyväksi oppimisen säätelyn hienovaraiset vaiheet ja osallistumisen muodot, joita tapahtuu oppimishetkessä usein huomaamatta, mutta jotka voivat vaikuttaa merkittävästi oppimiskokemukseen. Näiden ymmärtäminen on merkityksellistä esimerkiksi opettajille, jotka ratkovat oppimisen haasteita arjen työssään.
Viimeksi päivitetty: 8.5.2025