Sidekudoskasvutekijä ja aktiviinireseptori lääkehoidon kohteena sydämen hypertrofiassa ja fibroosissa

Leena Palotie Sali 101A

filosofian maisteri Zoltan Szabo

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Biolääketieteen tutkimusyksikkö

Biolääketiede

Professori Antti Saraste, Sydänkeskus, Turun yliopisto

Professori Risto Kerkelä, Oulun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta, Biolääketieteen tutkimusyksikkö

SIDEKUDOSKASVUTEKIJÄ JA AKTIVIINIRESEPTORI LÄÄKEHOIDON KOHTEENA SYDÄMEN HYPERTROFIASSA JA FIBROOSISSA

Sydämen lisääntynyt kuormitus vaatii lisääntynyttä supistusvoimaa, joka johtaa sydänlihaksen adaptaatioon pumppaustehon ylläpitämiseksi. Alkuvaiheessa sydämen liikakasvu on hyödyllistä, mutta pidempään jatkuessaan se johtaa lopulta pumppaustoiminnan heikkenemiseen ja sydämen vajaatoimintaan. Useiden signalointimekanismien on osoitettu säätelevän sydänlihaksen adaptoitumista patologisille tiloille. Sydämen hypertrofian ja vajaatoiminnan syntymisen kannalta keskeisten signaalinvälitysreittien tunnistaminen ja niiden toiminnan ymmärtäminen auttaisi kehittämään tehokkaampia lääkehoitoja sydänsairauksiin.