”Soittaminen ammattilaisen kanssa on paras tapa oppia” – Työpajaperustainen työssäoppiminen muusikoiden ammatillisessa koulutuksessa.
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Kaljusensali (KTK112)
Väitöksen aihe
”Soittaminen ammattilaisen kanssa on paras tapa oppia” – Työpajaperustainen työssäoppiminen muusikoiden ammatillisessa koulutuksessa.
Väittelijä
Kasvatustieteen maisteri Esa Virkkula
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, musiikkikasvatus
Oppiaine
Musiikkikasvatus
Vastaväittäjä
Professori Lauri Väkevä, Sibelius-Akatemia
Kustos
Professori Juha Ojala, Oulun yliopisto
Muusikoksi opitaan soittamalla ammattilaisen kanssa
Viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistut musiikkialan ammatillista perustutkintoa koskevat valtakunnalliset tutkimukset antavat oppilaitoksien työelämäyhteistyöstä varsin vaatimattoman kuvan. Työelämäyhteyksien rakentaminen jää liikaa opiskelijan omalle vastuulle. Yhteistyöprojekteja opiskelijoiden, muusikoiden, orkestereiden ja liike-elämän (mm. musiikkiklubit) kesken toivotaan olevan merkittävästi enemmän.
Musiikkioppilaitoksissa tehdään yhteistyötä alan ammattilaisten kanssa esimerkiksi järjestämällä ammattimuusikoiden vetämiä mestarikursseja. Niissä vieraileva muusikko esittelee taitojaan ja joissain tapauksissa antaa palautetta muutamien valittujen opiskelijoiden musisoinnista.
Väitöstutkimuksessa kehitettiin uudenlainen työpajaperustainen yhteistyömenetelmä, jossa vieraileva ammattimuusikko suunnitteli ja toteutti esiintymisen yhdessä muusikoiksi opiskelevien kanssa. Tutkimuksessa järjestettiin osana Oulun konservatorion ammatillista koulutusta 21 työpajaa vuosina 2003–2011 ja siihen osallistui kaikkiaan 143 musiikinopiskelijaa, lukuisia ammattimuusikoita sekä soitonopettajia.
Tulosten mukaan ammattimuusikon kanssa työskennellessä opitaan muusikon työn kannalta tärkeitä taitoja: esiintymisen suunnittelua ja toteutusta, yhteistyötä, ammatillisten haasteiden kohtaamista ja ratkaisemista sekä tietysti musiikkia. Lopputuloksena on kokonaisvaltaisempi käsitys muusikon työstä. Tutkimus haastaa musiikkioppilaitokset pohtimaan koulutuskäytäntöjään uudesta näkökulmasta yhdessä työelämän kanssa.
Musiikkioppilaitoksissa tehdään yhteistyötä alan ammattilaisten kanssa esimerkiksi järjestämällä ammattimuusikoiden vetämiä mestarikursseja. Niissä vieraileva muusikko esittelee taitojaan ja joissain tapauksissa antaa palautetta muutamien valittujen opiskelijoiden musisoinnista.
Väitöstutkimuksessa kehitettiin uudenlainen työpajaperustainen yhteistyömenetelmä, jossa vieraileva ammattimuusikko suunnitteli ja toteutti esiintymisen yhdessä muusikoiksi opiskelevien kanssa. Tutkimuksessa järjestettiin osana Oulun konservatorion ammatillista koulutusta 21 työpajaa vuosina 2003–2011 ja siihen osallistui kaikkiaan 143 musiikinopiskelijaa, lukuisia ammattimuusikoita sekä soitonopettajia.
Tulosten mukaan ammattimuusikon kanssa työskennellessä opitaan muusikon työn kannalta tärkeitä taitoja: esiintymisen suunnittelua ja toteutusta, yhteistyötä, ammatillisten haasteiden kohtaamista ja ratkaisemista sekä tietysti musiikkia. Lopputuloksena on kokonaisvaltaisempi käsitys muusikon työstä. Tutkimus haastaa musiikkioppilaitokset pohtimaan koulutuskäytäntöjään uudesta näkökulmasta yhdessä työelämän kanssa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024