”Soittaminen ammattilaisen kanssa on paras tapa oppia” – Työpajaperustainen työssäoppiminen muusikoiden ammatillisessa koulutuksessa.

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

Linnanmaa, Kaljusensali (KTK112)

Väitöksen aihe

”Soittaminen ammattilaisen kanssa on paras tapa oppia” – Työpajaperustainen työssäoppiminen muusikoiden ammatillisessa koulutuksessa.

Väittelijä

Kasvatustieteen maisteri Esa Virkkula

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, musiikkikasvatus

Oppiaine

Musiikkikasvatus

Vastaväittäjä

Professori Lauri Väkevä, Sibelius-Akatemia

Kustos

Professori Juha Ojala, Oulun yliopisto

Lisää tapahtuma kalenteriin

Muusikoksi opitaan soittamalla ammattilaisen kanssa

Viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistut musiikkialan ammatillista perustutkintoa koskevat valtakunnalliset tutkimukset antavat oppilaitoksien työelämäyhteistyöstä varsin vaatimattoman kuvan. Työelämäyhteyksien rakentaminen jää liikaa opiskelijan omalle vastuulle. Yhteistyöprojekteja opiskelijoiden, muusikoiden, orkestereiden ja liike-elämän (mm. musiikkiklubit) kesken toivotaan olevan merkittävästi enemmän.

Musiikkioppilaitoksissa tehdään yhteistyötä alan ammattilaisten kanssa esimerkiksi järjestämällä ammattimuusikoiden vetämiä mestarikursseja. Niissä vieraileva muusikko esittelee taitojaan ja joissain tapauksissa antaa palautetta muutamien valittujen opiskelijoiden musisoinnista.

Väitöstutkimuksessa kehitettiin uudenlainen työpajaperustainen yhteistyömenetelmä, jossa vieraileva ammattimuusikko suunnitteli ja toteutti esiintymisen yhdessä muusikoiksi opiskelevien kanssa. Tutkimuksessa järjestettiin osana Oulun konservatorion ammatillista koulutusta 21 työpajaa vuosina 2003–2011 ja siihen osallistui kaikkiaan 143 musiikinopiskelijaa, lukuisia ammattimuusikoita sekä soitonopettajia.

Tulosten mukaan ammattimuusikon kanssa työskennellessä opitaan muusikon työn kannalta tärkeitä taitoja: esiintymisen suunnittelua ja toteutusta, yhteistyötä, ammatillisten haasteiden kohtaamista ja ratkaisemista sekä tietysti musiikkia. Lopputuloksena on kokonaisvaltaisempi käsitys muusikon työstä. Tutkimus haastaa musiikkioppilaitokset pohtimaan koulutuskäytäntöjään uudesta näkökulmasta yhdessä työelämän kanssa.
Viimeksi päivitetty: 1.10.2014