Avajaisten juhlapuheet
Jouko Niinimäki:
Vuosi sitten valtioneuvosto antoi eduskunnalle tiedonannon yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämisestä suomalaisessa yhteiskunnassa, tavoitteena kehittää monimuotoista Suomea. Sellaista Suomea, jossa jokaisella on mahdollisuus elää, onnistua, opiskella ja menestyä taustaan ja tulotasoon katsomatta. Sellaista Suomea, johon ei kuulu rasismi eikä vihapuhe.
Tuon tavoitteen onnistuminen edellyttää tiedon ja sivistyksen vaalimista, sekä halua katsoa tulevaisuuteen. Ja tuon työn ytimessä olemme me yliopistolaiset. Osuvaksi osoittautunut sanonta kuuluu: mitä ylioppilaat tänään, sitä yhteiskunta huomenna.
Arvoisat yliopistolaiset, juhlavieraat, tieteen ja sivistyksen ystävät,
Lämpimästi tervetuloa akateemisen lukuvuoden avajaisiin!
This time, marked by various crises, is our time. We are needed. Knowledge, education and Bildung are conditions of sustainable, democratic and equality-respecting societies. They build resilience and are the foundation for creating something new, something better.
Dear members of the University Community,
Warm welcome to the Opening Ceremony of the new Academic Year!
Korostaaksemme dialogin merkitystä, pidämme tämän avajaispuheen tänään yhdessä Oulun teatterin toimitusjohtajan, Anu-Maarit Moilasen kanssa. Yhteiskunnallisista ilmiöistä löytyy kiinnostavia näkökulmia, kun niitä tarkastelee yhdessä. Edustamiemme yhteisöjen – yliopiston ja teatterin – tieteen ja taiteen - keskustelunavauksista ja vaikutuksista ympäröivään yhteiskuntaan löytyy monia yhtäläisyyksiä.
Today, we want to highlight the value of dialogue and the diversity of perspectives. Therefore, I share the honour of giving this opening speech with Anu-Maarit Moilanen, the CEO of Oulu Theatre.
Lämpimästi tervetuloa Anu-Maarit!
Anu-Maarit Moilanen:
Arvoisat juhlavieraat ja rehtori Niinimäki. Lämmin kiitos kutsusta dialogiin. Thank you for appreciating the dialogue between art and science.
Mitä puolustamme, kun puolustamme sivistystä tänä päivänä? Länsimaisen sivistyskäsityksen alkujuurilla Antiikin Kreikassa sivistys sisälsi laaja-alaisesti niin tieteitä kuin taiteitakin. Niiden välille ei tehty eroa, vaan ne todettiin toisiaan täydentäviksi ja yhtä lailla ihmisyyttä ja yhteiskuntaa rakentaviksi tekijöiksi. Kun katsomme historiassa kukoistaneita yhteiskuntia ja ajanjaksoja, onkin loogista, että kaikissa vauraissa ja innovatiivisissa yhteiskunnissa on vallinnut vahva taide- ja kulttuurielämä. Taloudellinen kukoistus on rakentunut tieteen ja taiteen varaan.
Käsitys sivistyksestä muuttuu ajassa, koska se on sidottu yhteiskuntaan, olosuhteisiin, tulevaisuuden rakentamisen taitoihin ja inhimilliseen pääomaan. Tässä ajassa korostuvat kyky vastata yhteiskunnallisiin haasteisiin ja kyky asettua toisen ihmisen asemaan.
Osaammeko kokea empatiaa ja olla osa tulevaisuuden elinolosuhteiden parasta ratkaisua?
Sekä tiede että taide tuottavat tietoa ja merkityksiä yhteiskunnalle. Niiden perustoiminnoissa on paljon yhteneväisyyksiä. Molempien alojen tutkimisen perusprosessi on samankaltainen. Ensin tutkija ja taitelija tunnistavat ilmiön, analysoivat sen osa-alueita, testaavat sitä eri näkökulmista ja syntyvä synteesi voi olla väitöskirja, lääketieteellinen läpimurto, innovaatio, sinfonia, näytelmän käsikirjoitus tai öljyvärimaalaus.
Taide ja tiede ovat ilmiöiden esille nostajia ja olevan kyseenalaistajia, joiden päämääränä on edistää demokratiaa ja totuutta. Käsite totuudesta onkin kiinnostava ja osin erottava tekijä tieteessä ja taiteessa. Teatteri perustuu illuusion luomiseen ja katsojan katseen johdatteluun. Varjo ja pimeys asetetaan sinne, minne ei juuri nyt kuulu katsoa ja toisaalta valo ja liike sinne, minne katse halutaan asettaa.
Teatterissa asia, joka ei ole faktaa juuri esityshetkellä, tehdään katsojalle uskottavaksi erilaisin keinoin. Esitetty perustuu kuitenkin tosielämän ilmiöihin, asioihin ja kokemuksiin. Ne eivät kuitenkaan aina ole toistettavissa ja todettavissa monia eri lähteitä käyttäen.
Teatterissa kuviteltu tosi on usein subjektiivinen ehdotus erilaisista merkityksistä. Kollektiivinen kokemus syntyy, kun riittävän moni tunnistaa ehdotetun todenmukaiseksi ilmiöksi. Teatteri ei pelkästään peilaa todellisuutta, vaan se myös luo sitä. Tieteessä tällainen johdattelu voi olla vaarallista.
Jouko Niinimäki:
Dear audience, I am aware that the atmosphere of discussion in society is strained. In global economy, competition between economic regions and nationalistic thinking are replacing globalisation. In societal discourse, knowledge, factuality, and the ideals of Bildung are under significant pressure.
Science is universal, and activity in international collaboration networks is a precondition for high-quality science. Increasing competition between superpowers and tense relations between countries do not improve the environment for scientific work. Science diplomacy is a way to build connections among thinking people and therefore, in time, peace.
Yksi aikamme ilmiöitä, valitettavasti, on tosiasioiden, faktojen, itseisarvon hiipuminen keskusteluissa. Sosiaalisen median kuohuissa ja myös kansainvälisen politiikan huipulta on tullut tutuksi toimintapana, jossa ei enää ole väliä, onko joku väite totta, vaan ainoastaan se, että sillä saadaan ajettua omaa asiaa eteenpäin. Journalismin kylkeen on noussut ja tarvittu uusi faktantarkistajien ammattikunta.
Vastakkainasettelu ja vihapuhe vaikeuttavat tiedon tuottajien toimintaedellytyksiä. On erittäin valitettavaa, että vihapuhe ja maalittaminen ovat Suomessakin hiljentäneet tiettyjen poliittisesti polarisoituneiden aiheiden tutkijoita yhteiskunnallisesta keskustelusta. Asioiden vääristely oman edun tai ideologian ajajiksi eivät ole yhteinen etu eivätkä kuulu sivistyneeseen keskusteluun. Sellaista ei tule hyväksyä yhteiskunnassa, jossa halutaan luoda yhteistä ymmärrystä ja tehdä tietoon perustuvia valistuneita päätöksiä.
Yhteiskunnassa, jossa sivistys pysyy arvossa, vähättely tai väärä tieto eivät valtaa jalansijaa tutkitulta tiedolta, rakentavalta retoriikalta sekä kohteliaalta käytökseltä. Juuri nyt yliopiston ja muiden sivistykseen nojaavien instituutioiden arvon vaaliminen on tärkeää. Tietoa ja tiedettä on jaksettava puolustaa.
Yhtä lailla on uskallettava katsoa rohkeasti eteenpäin, johdettava muutosta pitkällä jänteellä, antautumatta jokaisen virtauksen vietäväksi ilman punnintaa tai ilman tietoa. Yliopiston on vaikeissakin maailmantilanteissa, arvojen kyseenalaistuksenkin keskellä, oltava huomisen puolella ja huomiseen valmiina.
Anu-Maarit Moilanen:
Hyvät juhlavieraat, Taiteen tutkija ja kriitikko Sini Mononen on todennut, että ” Taide on yhtä kuin yhteiskunnan mielikuvitus ja persoonallisuus.” On hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, haluammeko asua Suomessa tai Oulussa, jolla ei ole mielikuvitusta tai omaa persoonaa? Tunnistamme ehkä Monosen väitteen todeksi, kun arvioimme taiteen merkitystä esimerkiksi Suomen itsenäistymisprosessissa.
Suomalaisten halu olla oma itsenäinen ja toisista erottuva kansa, nousi esiin vahvasti musiikin, sanataiteen ja kuvataiteiden avulla. Kulttuurisen identiteettimme pohja luotiin Suomen taiteen Kultakaudella. Sibeliuksen Finlandian alkutahdit saavat minussa joka kerta kylmät väreet liikkeelle. Taide on samanaikaisesti yhteisöllistä ja yksityistä.
Taiteen ja sen tekijöiden tehtävänä on kulkea yhteiskunnan etujoukoissa, samoin kuin tieteen tekijöiden. Teatterissa representaation kehittäminen kulkee käsi kädessä yhteiskunnan moninaistumisen kanssa. On tärkeää, että meistä jokainen voi löytää samaistumisen kohteita näyttämöltä sen tarinoissa, ihmisissä ja esittämisen tavoissa.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittäminen on yhtä lailla tärkeää yhteiskunnassamme ja teatterialalla, jossa tilastot ovat vasta hiljattain muuttumassa kohti suomalaista ideaalia.
Esimerkiksi vuosina 2000–2022 Suomen suurimmalla näyttämöllä Helsingissä toteutettiin yhteensä 74 ensi-iltaa. Näistä suuren katsojamäärän ja tuotantoresurssin näytelmistä 71 ohjasi miesohjaaja. Valintaan ei ole voinut vaikuttaa se, ettei Suomessa ole naisohjaajia -sillä heitä on noin puolet 2000-luvulla Teatterikorkeakoulussa opiskelleista ohjaajista. Kyseessä on vaikeasti tunnistettava vääristymä, johon vaikuttavat esimerkiksi lukkiutuneet käsityksemme laadusta ja pätevyydestä. Tasa-arvon edistäminen on toki laajempi kysymys kuin mies- tai naisoletettujen tilastoiminen, mutta keinoja tulee olla useita ja mielen avoin myös kritiikille.
Muutoksiin ja megatrendeihin vastaaminen haastaa meitä kaikkia. Koko arjen läpäisevät älylaitteet ja keskittymiskyvyn rapautuminen ovat samankaltainen uhka tieteelle ja taiteelle. Kun 30 sekuntia kestävän Tiktok-videon alussa on kerrottava katsojalle, että videon lopussa voi nähdä hienon reaktion, jos jatkaa katsomista sinne saakka, olemme varmasti yksimielisiä siitä, että mielihyvän jänteestä on tullut liian lyhyt.
Digitaalisen dementian vasta-aineeksi tarvitaan keskittymistä tukevia lajeja. Taiteen hyvinvointivaikutukset ovat kiistattomat ja tutkimukset osoittavat, että taiteen kokeminen ja tekeminen tasapainottaa stressihormonien tasoa, vahvistaa immuunijärjestelmää sekä sydän- ja verenkiertoelimistön toimintakykyä.
Art is defining us, making existence to unknow knowledge, creating new information, empowering us, building hope and creativity. Art is peace and stability. The National Emergency Supply Agency has proposed including culture in the scope of emergency preparedness activities, as it plays a crucial role in mental resilience. In times of societal, economic, and geopolitical turbulence, the significance of art, education, and sciences becomes even more pronounced.
Jouko Niinimäki:
Dear audience,
Universities have always been at the forefront of change, advocating for science and truth, even when the scientific hypotheses or institution itself have been questioned. There are countless examples, but one central to our time is climate change, which has been discussed in scientific arenas for decades before it became a phenomenon taken seriously, and finally labeled as the most pressing problem the world faces today.
Muutos on ollut aina osa tiedettä, osa tiedeyhteisöä ja yliopistomaailmaa. Me luomme uutta tietoa, joka mahdollisesti johtaa suuriinkin muutoksiin, jopa yhteiskunnallisiin murroksiin. Myös me itse muutumme ja uusiudumme ajan mukana. Tehokkuuden ja toiminnan laadukkuuden vaatimukset koskettavat meitä kaikkia ja osaltaan vauhdittavat myös yliopistojen merkitystä yhteiskunnallisena voimavarana.
Ilmiö ei ole uusi. Jo 1990-luvulla yliopistoissa korostettiin globaalisti hyödyn tavoittelua yhtenä tieteen päämääränä. Pidän itse tätä suuntausta oikeana, koska se auttaa yliopistoja lunastamaan ja säilyttämään yhteiskunnallisen asemamme, pysymään relevantteina ja vaikuttavina. Yliopistot ympäri maailmaa ovat nähneet tärkeäksi olla tiivis osa yhteiskuntaa olemalla keskeisesti mukana ratkomassa ihmiskunnan suuria haasteita. Yliopistojen yhteiskunnallinen merkittävyys on tärkeä syy sille, että meistä on tullut suosittu ja arvostettu työpaikka.
I am proud of how our university produces scientific knowledge and solutions based on basic and also more applied research bringing them to the service of society. Multidiciplinary research is carried out to mitigate the impacts of climate change and to protect biodiversity to ensure the conditions for life. We are also developing next-generation communication networks and finding ways to use artificial intelligence and data to serve the humanity. Our expertise in human interaction and information use enhances resilience in communities and promotes an inclusive society. The research at the University of Oulu also promotes human health and well-being by increasing understanding of the development and prevention of different diseases. You all have a role to play in this work.
Arvoisat kuulijat,
Kannamme syystä huolta suomalaisten koulutustasosta. Vuonna 1991 suomalaiset nuoret aikuiset olivat OECD-maiden koulutetuimpia. Vuonna 2022 he olivat pudonneet sijalle 28. Koulutustason nostoon tarvitaan hallituskaudet ylittävä pitkän aikavälin suunnitelma ja sitoutuminen koulutuksen rahoitukseen.
Samaan aikaan on huolestuttava trendi maailmalta, että nuoret eivät entiseen tapaan tavoittele korkeakoulututkintoa. Opiskelijoiden määrän putoaminen on johtanut monien yliopistojen taloudelliseen kriisiin, jopa sulkemisuhkaan koulutuksen suurmaissa Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa.
Saatamme myös Suomessa olla liukumassa tilanteeseen, jossa lapset kaikista taustoista eivät enää hakeudu korkeakouluun. Tällaiseen kehitykseen meillä ei olisi varaa. Väestön vähentyessä jokaisen kyvyt ovat tarpeen. Oulun yliopisto on tässä tärkeässä roolissa edelleen monen suvun ensimmäisen yliopisto-opiskelijan kouluttajana.
Kansainvälisten opiskelijoiden saaminen Suomeen ja Ouluun, sekä heidän kiinnittymisensä tälle alueelle myös valmistumisen jälkeen on elintärkeää. Viestimme näille nuorille tulisi olla, että haluamme tarjota heille mahdollisuudet hyvään elämään uudessa kotimaassa ja uudessa kotikaupungissa. Osana osaamisen huoltovarmuutta tulee huolehtia siitä, että Suomen yliopistot säilyvät houkuttelevina työ- ja opiskeluympäristöinä myös kansainvälisille osaajille. Kansainvälisen tieteen kärjessä kulkeva tutkimus ja osaajat ovat vetovoimatekijä, jolla Suomeen saadaan investointeja ja kestävää taloudellista kasvua.
Muutama viikko sitten peruskoulun aloitti Suomessa noin 54 000 ekaluokkalaista. Tänä vuonna korkeakoulujen yhteishaussa oli suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin tarjolla liki sama määrä, yli 51 000, aloituspaikkaa. On väistämätön tosiasia, että korkeakouluverkkomme ei tule olemaan nykyisen kaltainen 12 vuoden kuluttua, kun tänä syksynä koulutiensä aloittaneet hakeutuvat yliopisto-opintoihin.
This I want to say to all our new students,
Welcome and congratulations, you have made an excellent choice, not only in coming to the University of Oulu, but in aiming at a University degree. Education is still worthwhile; the investment to education will lead significantly better standard of living. Education and knowledge are also lifelong resources that extend beyond studies, throughout one’s career, and even after retirement. They help in adapting to changes and even preventing crises. In this era, our ability to think and create new, as well as our capacity to develop and produce knowledge to support change and progress, are valuable assets.
Anu-Maarit Moilanen:
Art and culture are like a magnifying glass through which societal issues can be seen more clearly. Science provides us with knowledge about these issues. Therefore, building the future requires combining the forces of science and art.
The famous playwright and theater theorist Bertolt Brecht gave the following instruction to stage designers in the 1930s: ‘He must always keep in mind how significant it is to present to others the world in which they must live.’ This ethical guideline for theater-making remains relevant today, nearly a hundred years after it was stated.
I hope this guidance also serves as inspiration for you, esteemed scientists and supporters of science. It is indeed a significant matter when presenting to others the world in which they must live. The commonalities between science and art lie in the passion to innovate, foster interdisciplinary connections, strengthen ethical principles, and build a better future.
It has been an honor to be part of this dialogue and the beginning of the academic year. I appreciate your work and dedication to studies for creating a better future.
Jouko Niinimäki:
Arvon juhlavieraat, hyvät ystävät,
Tämä on viimeinen lukuvuoden avajaispuheeni Oulun yliopiston rehtorina, jona olen toiminut 10 vuotta, merkittävän osan työuraani. Vielä ei kuitenkaan ole muisteloiden ja loppupuheiden aika, vaan tänään juhlimme nimenomaan uusia alkuja. Haluan erityisesti toivottaa tervetulleeksi kaikki teidät, jotka tänä syksynä aloitatte opinnot Oulun yliopistossa. Opiskeluaika on ikimuistoista itseensä ja omiin kykyihinsä tutustumisen aikaa ja toivottavasti opin kerryttämisen ohella nautitte elämästänne uusien ystävien kanssa.
Yliopisto on instituutio, joka kestää aikaa. Lisäksi yliopisto on työpaikka, opiskelupaikka, kohtaamispaikka sekä tutkimuksen ja edistyksen kehto, jonka merkitys säilyy. Me olemme myös muutoksen tekijöitä ja toivon, että me, arvon yliopistoväki ja vieraat, uskallamme olla tehtävissämme rohkeita. Aina työmme ei ole helppoa, mutta se työ on tehtävä.
Haasteista huolimatta näkymä alkavaan lukuvuoteen on hyvä. Olemme luottavaisia, olemme valmiit tekemään osamme. Toivotan kaikille yliopistoyhteisömme jäsenille ja yliopiston, tiedon ja sivistyksen ystäville, niin taiteen kuin tieteen parissa, antoisia ja oivaltavia hetkiä!
Hyvä rehtori, arvoisat professorit, yliopiston väki ja muu juhlakansa.
Nämäkin tervehdykset olisi voinut lähettää sähköpostilla, mutta on mukavampaa kokoontua aloittamaan lukuvuotta yhdessä tänne Saalastinsaliin.
Dear rector, dear professors and everyone in the university’s community. It is wonderful to see all of us together here to celebrate the opening of the new academic year.
Syksy on yhteisöllemme kuin uusi vuosi. Juhlallisuuksineen ja lupauksineen. Uudet fuksit toivotetaan tervetulleiksi yhteisöömme erilaisten juhlallisuuksien saattelemana. Vanhemmat opiskelijat taas lupaavat itselleen tänä vuonna yrittää opiskella kovemmin.
Nykyisin yhä useammin opiskelijasta ulkopuolisilla tekijöillä on suurempi vaikutus siihen, miksi täytyy aina vain koittaa kovemmin.
Kuluneena kesänä oli entistä vaikeampaa löytää kesätöitä. Moni opiskelija joutuu pärjäämään nyt ilman kesätöistä saatavia tuloja. Vaikea työllisyystilanne heijastuu myös valmistumisen jälkeiseen elämään: löytyykö töitä, kun tutkinto on saatu valmiiksi? Vähäinen työkokemus vaikeuttaa töiden löytymistä entisestään. Lisäksi globaalien kriisien ratkaiseminen tuntuu olevan kauempana kuin koskaan, ja huoli tulevaisuudesta on jatkuvasti läsnä.
Kuitenkin uusi lukuvuosi tulee muine uusine kujeineen. On muutosten aika. Yliopiston uusi strategia, jossa koulutus on entistä vahvemmin esillä, on astunut voimaan tänä vuonna. Oulun yliopisto on siis uudistuksien edessä, ja ylioppilaskunnan tavoitteena on pitää esillä laadukkaan koulutuksen tärkeyttä. Pian valitaan myös uusi rehtori. Toivomme yhteistyötaitoja ja yhteydenpitoa niin opiskelijoihin kuin muuhunkin yliopiston väkeen - yliopiston kokonaisuutta ajatellen ja koulutuksen laadun parantamiseksi.
Yliopiston tavoitteena on korkealaatuisella tutkimuksella ratkoa globaaleja haasteita. Oulun yliopistolla on kuitenkin erityinen asema myös koko Pohjois-Suomen merkittävimpänä kouluttajana, ja yliopiston tarjoamalla laadukkaalla koulutuksella on laaja yhteiskunnallinen vaikutus.
New doctors were promoted in late spring. It was an honor to be part of the ceremonies. It is good that undergraduate students are also being included in the special events of the academic community. For some undergraduate students, a doctoral degree is already a clear aspiration. The University of Oulu also received significant funding for a doctoral education pilot. Some have just started their journey towards a doctoral degree this fall.
Olen aina uskonut yhteistyöhön yliopistossamme. Täytyy varoa, ettei terve kriittinen keskustelu luisu pohjattomaksi riitelyksi. Toista kunnioittava kritiikin esittäminen tulee myös helpommin kuulluksi. Kaikkia kunnioittava yhteistyö on ainoa tie saada yliopisto kukoistamaan. Se yhteistyö tekee yliopistosta vahvan ja sivistävän.
Kun opiskelijat laitetaan leikkauksien kautta tiukkaan taloudelliseen ahdinkoon, on suuri toive, että yliopisto toimii osaltaan etenkin uuden opiskelijan kiintopisteenä ja turvana. Asiat järjestyvät sovitusti, apua saa, jos sitä pyytää ja ennen kaikkea opiskelijat otetaan vastaan ihmisinä eikä sähköposteina. Kuten alussa sanoin, on aivan eri asia kokoontua yhdessä saman katon alle.
Kun aloitamme tämän uuden lukuvuoden, sitoutukaamme edistämään yhteisöä, jossa vallitsee kunnioitus, osallisuus ja yhteistyö. Olemme monimuotoinen ryhmä, tulemme eri taustoista ja tuomme mukanaan ainutlaatuisia näkökulmia.
It is precisely this diversity that enriches our experience and makes our university a vibrant and dynamic place to learn and grow. Let us celebrate our differences and support each other in our individual and shared endeavors.
Aloitetaan tämä lukuvuosi määrätietoisesti ja innostuneesti. Haastetaan itsemme menemään mukavuusalueemme ulkopuolelle ja annetaan positiivinen panos yhteisöömme. Yhdessä voimme tehdä tästä vuodesta ikimuistoisen.