Purennan piirteet Pohjois-Suomen syntymäkohortti 1966:ssa –pitkittäistutkimus.

Sali 337B/338B, Kieppi 3 kerros, Aapistie 5A, Oulu. Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/66787483294?pwd=Z01hTGV4VjM3SGxmdmZnT3ZvdWlOQT09

Purennan piirteet Pohjois-Suomen syntymäkohortti 1966:ssa –pitkittäistutkimus.

HLL Heikki Kiviahde

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Suun terveyden tutkimusyksikkö

hammaslääketiede

Dosentti Jari Ahlberg, Helsingin yliopisto

Professori Pertti Pirttiniemi, Oulun yliopisto

Purennan piirteet Pohjois-Suomen syntymäkohortti 1966:ssa

Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD) käsittävät joukon subjektiivisia ja kliinisesti havaittavia puremalihaksiin, leukaniveliin ja niiden ympärillä oleviin rakenteisiin liittyviä ongelmia.TMD:n etiologia on monisyinen, ja TMD:n ja purennan välinen yhteys on edelleen kiistanalainen.

Tämän työn tarkoituksena oli tutkia TMD:n esiintyvyyttä suomalaisessa aikuisväestössä sekä rekisteröidä purennassa tapahtuvia muutoksia 12 vuoden seurannassa. Tutkimusaineisto on osa Pohjois-Suomen syntymäkohortti 1966:n aineistoa. Aineisto koostuu kyselytutkimuksesta sekä 31 ja 46 vuoden iässä tehdyistä kliinisistä tutkimuksista.

TMD-löydösten esiintyvyys NFBC 1966-tutkittavilla oli 34,2 %, ja naisilla oli kliinisiä oireita useammin kuin miehillä. Tulokset osoittivat hyvän vastaavuuden manuaalisten ja digitaalisten menetelmien välillä sekä digitaalisessa menetelmässä erinomaisen korrelaation tutkijoiden välillä. Kasvokipuryhmässä purennassa todettava poikkeama sekä horisontaalinen ylipurenta olivat 12 vuoden seurannassa lisääntyneet, ja keskiviivan ja vasemman sivualueen hampaiden epäsuhdat olivat vähentyneet. Kontrolliaineistolla todettiin ylähammaskaaren etuosan ja vasemman puolen kulmahampaiden purentasuhteiden parantuneen ja keskiviivan poikkeaman vähentyneen. Purennan piirteiden todettiin muuttuvan aikuisiässä Pohjois-Suomen syntymäkohorttitutkimuksessa sekä kasvokipu- että kontrolliryhmässä.