AGEMERA Serious Game – Opi kriittisistä raaka-aineista pelaamalla

Nykyinen elämäntapamme ei olisi mahdollinen ilman kriittisiä raaka-aineita (CRMs). Näihin lukeutuvat esimerkiksi koboltti, litium, harvinaiset maametallit ja nikkeli – aineet, jotka ovat välttämättömiä älypuhelimille taskussamme, sähköautojen akuille sekä tuulivoimaloille ja aurinkopaneeleille, jotka vauhdittavat vihreää siirtymää.
graafinen kuva kiviukosta, joka katsoo tietokonetta

Useimmille näiden kriittisten raaka-aineiden tarina on näkymätön. Mistä ne tulevat? Mitä vaikutuksia louhinnalla ja jalostuksella on? Kuinka niitä voidaan kierrättää tuotteen elinkaaren lopussa?

AGEMERA-hanke tarttui tähän haasteeseen kehittämällä vakavan verkkopelin, joka tekee oppimisesta hauskaa ja vuorovaikutteista. Peli pohjautuu tuttuun “Haluatko miljonääriksi?” -formaattiin, ja sen avulla monimutkaiset kysymykset resursseista, kestävyydestä ja teknologiasta muuttuvat helposti lähestyttäviksi ja kiinnostaviksi.

Tietovisa, jossa palkintona on oppiminen

AGEMERA Serious Game koostuu 20 kysymyksestä, jotka vaikeutuvat edetessä. Rahapalkinnon sijasta pelaajat voittavat tietoa ja oivalluksia raaka-aineiden elinkaaresta.

Peli seuraa älypuhelimen koko matkaa:

  • Louhinta – raaka-aineiden hankinta maaperästä.
  • Prosessointi ja jalostus – mineraalien muokkaaminen käyttöön sopiviksi.
  • Valmistus ja käyttö – tuotteiden synty ja hyödyntäminen arjessa.
  • Kierrätys ja loppusijoitus – uudelleenkäyttö ja jätteiden hallinta.

Rakenteen ansiosta pelaaja oppii paitsi faktoja myös kompromisseja, joita resurssipäätöksiin liittyy. Louhintaratkaisu voi kasvattaa tuotantoa lyhyellä aikavälillä, mutta vahingoittaa ympäristöä. Kierrätysstrategia voi vaatia enemmän investointeja, mutta tuottaa pitkäaikaisia hyötyjä.

Peli on sekä opettavainen että ajatuksia herättävä, ja se kannustaa pohtimaan kriittisesti kestävyyttä.

Enemmän kuin peli – integroitu oppimiskokemus monikielisesti

Peli ei ole irrallinen tuote, vaan se on suunniteltu nivoutumaan AGEMERA-hankkeessa kehitettyihin opetusmateriaaleihin. Näihin kuuluu mm.:

  • luentoja ja moduuleja kriittisistä raaka-aineista ja kestävyydestä.
  • tapaustutkimuksia ja esimerkkejä, jotka liittyvät suoraan pelin kysymyksiin.
  • visuaalisia aineistoja, kuten karttoja, kaavioita ja dataa, jotka kuvaavat globaaleja trendejä.

Tämän ansiosta peli tukee opetuksen tavoitteita. Pelaajat – olivatpa he opiskelijoita, opettajia, päättäjiä tai tavallisia kansalaisia – saavat kokonaiskuvan kriittisten raaka-aineiden taloudellisista, ympäristöllisistä ja sosiaalisista ulottuvuuksista.

Saavutettavuuden maksimoimiseksi peli on käännetty kuudelle kielelle (englanti, suomi, viro, saksa, espanja, romania) Monikielisyys kuvastaa AGEMERAn tavoitetta tehdä raaka-aineisiin liittyvä oppiminen helpoksi ja saavutettavaksi erilaisille yleisöille eri puolilla Eurooppaa. Olipa kyseessä luokkahuone Helsingissä, yliopisto Madridissa tai työpaja Bukarestissa, pelaajat voivat käyttää peliä omalla kielellään.

Opettajien tueksi luokkahuoneisiin

Opettajille, jotka haluavat hyödyntää peliä opetuksessa, AGEMERA on koonnut tukimateriaalipaketin.

Paketti sisältää ohjeita pelin sisällyttämisestä oppitunteihin, ehdotuksia ennakkotehtäviksi ja jatkokeskusteluiksi sekä pohdinta- ja keskustelukysymyksiä kriittisen ajattelun tukemiseksi.

Materiaalien ansiosta peli on helppo ottaa käyttöön sekä toisen asteen opetuksessa, korkeakouluissa että aikuiskoulutuksessa. Esimerkiksi opettaja voi aloittaa tunnin pelaamalla, ja sen jälkeen ohjata opiskelijat keskustelemaan raaka-ainevalintojen ympäristö- ja yhteiskuntavaikutuksista.

Miksi pelillisyys toimii?

Valinta hyödyntää peliformaattia ei ole sattumaa. Tutkimus ja käytäntö osoittavat, että pelit ovat tehokkaita oppimisen välineitä. Ne aktivoivat pelaajia, antavat välitöntä palautetta ja tarjoavat turvallisen kokeiluympäristön.

Pilottitestauksissa eri puolilla Eurooppaa opiskelijat ja sidosryhmät kuvasivat AGEMERA-peliä seuraavasti:

  • Hauska – se tuntuu haasteelta, ei luennolta.
  • Opettavainen – kysymykset tuovat esiin yllättäviä ja tärkeitä faktoja.
  • Herättelevä – se paljastaa materiaalien näkymättömän roolin arjessa.

Muuttamalla oppimisen vuorovaikutteiseksi kokemukseksi peli tekee abstrakteista aiheista konkreettisia ja mieleenpainuvia.

AGEMERAn perintö

AGEMERA-hankkeen päättyessä Serious Game jää elämään yhtenä sen vaikuttavimmista tuloksista. Se yhdistää innovoinnin, koulutuksen ja kestävyyden tavalla, joka on kaikkien ulottuvilla. Erityisen tärkeää on, että peli pysyy vapaasti saatavilla verkossa, jotta opettajat, opiskelijat ja kansalaiset voivat jatkossakin oppia kriittisistä raaka-aineista ja niiden roolista vihreässä ja digitaalisessa siirtymässä.

Pelaa peliä täältä.
Katso opettajan tukimateriaalit täältä.

Tämä peli ja siihen liittyvät opetusmateriaalit on tuotettu osana Euroopan unionin Horizon Europe -ohjelman AGEMERA-hanketta, jota koordinoi Oulun yliopisto.

Kirjoittaja: Jari Joutsenvaara, väitöskirjatutkija, kehityspäällikkö, Alueellisen erinomaisuuden tutkimusryhmä (REx), Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti

Kuva: AGEMERA