Teollisuusmatkailussa mahdollisuuksia alueille – millainen Nivala on matkailukohteena?

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin pääkampus sijaitsee Nivalan teknologiakeskus Nitekissä. Nivalan aluetta ei tunneta maassamme kovinkaan hyvin matkailukohteena. Siellä yöpyy pääosin työmatkailijoita. Toisaalta myös kotiseutumatkailu on suosiossa. Viime vuosina esimerkiksi Crazylandin elämyspuisto on kiinnostanut monia kävijöitä. Mitä uutta matkailijoille voitaisiin tarjota Nivalassa?
Ulla Lehtinen

Teollisuusmatkailulla tarkoitetaan matkailun haaraa, jossa matkailijat saavat elämyksiä ja kokemuksia teollisuuteen liittyvistä palveluista. Matkakohteet voivat liittyä menneisyyteen kuten museoihin ja paikallishistoriaan, nykyisiin alueen yrityksiin tai tulevaisuuteen. Moni on vieraillut esimerkiksi viinitiloilla, juustoloissa tai historiallisissa teollisuuskiinteistöissä, jotka on kunnostettu uuteen käyttöön.

Nivalassa on monia teollisuusmatkailuun soveltuva kohteita. Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Suomen suurin teollisuuskylä tarjoaisi mielenkiintoisia tutustumiskohteita ja tarinoita menneiltä vuosilta. Hituran kaivosalue ja sen monipuolinen historia voisi kiinnostaa matkailijoita. Moni entinen nuori tutustuisi mielellään legendaarisen Tuiskulan toimintaan ja vauhdikkaisiin tarinoihin vuosien varrelta.

Nivala on kuuluisa myös lehmistään: vierailu navetassa ja eläinten rapsutus voisi olla elämys erityisesti lapsiperheille. Maatilan yhteydessä voisi toimia esimerkiksi erillinen näyttelynavetta ja maatilamyymälä, joka toisi uutta toimintaa maaseudulle. Pellot ja metsät ovat merkittävä osa luontoa Nivalassa. Kaupungissa onkin tarkoitus edistää kylien luontomatkailua jatkossa. Nivalassa toimii monia kyläyhdistyksiä, joilla voisi olla keskeinen rooli paikallisen kulttuurin ja luontokohteiden esittelyssä. En epäile, etteikö löytyisi paikallisia tarinankertoja eli ns. kulttuurioppaita, jotka osaisivat kertoa menneestä paikallisesta elämästä ja elinkeinoista. Yhdessä pienilläkin panostuksilla olisikin mahdollisuus luoda uusia matkailukohteita Nivalaan pohjautuen paikalliseen historiaan, luontoon ja teollisuuteen.

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa on käynnissä 31.3.2025 asti NOHEVA- puurakentamisesta ja matkailusta rakentuvaa vähähiilistä kriisivalmiutta – hanke. Puurakentamisen edistämisen lisäksi hankkeessa ideoidaan yhdessä matkailuyrittäjien ja -toimijoiden kanssa teollisuusmatkailua Nivalan alueelle. Tarkoituksena on kehittää uusia matkailun palvelupaketteja eli vierailukohteita, joita voitaisiin tarjota niin yritysten vierailijoille kuin tavallisille matkailijoille.

Tämä teksti on julkaistu myös Nivala-lehden mielipideosastolla 6.5.2024.

Kirjoittaja:
Ulla Lehtinen, TkT, NOHEVA-hankkeen projektipäällikkö, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti, MicroENTRE
ulla.lehtinen@oulu.fi