Vaihto-opiskelu toi rohkeutta ja letkeyttäkin

Kauppatieteiden opiskelija Hanna-Leena Hildén syventyi puolen vuoden vaihto-opiskelun aikana kansainväliseen markkinointiin ja oppi uuden elämänasenteen.
Vaaleahiuksinen nainen istuu rannalla ja katsoo hymyillen eteenpäin. Taustalla näkuu puita ja taivasta.

Kohteeksi Australia

Hanna-Leena Hildénille vaihto-opiskelu oli unelma, joka toteutui kolmannen opiskeluvuoden syksynä.

”Olen sisaruksistani nuorin, ja vanhemmat sisarukset ovat kaikki käyneet korkeakouluvaihdossa. Olen nähnyt läheltä, kuinka hieno kokemus se on ollut, joten oli itsestäänselvää, että myös minä haluan kokea sen”, Hildén kertoo.

Kauppatieteiden opiskelija pyöritteli aluksi ajatusta hakea Euroopan maihin, mutta päätyi lopulta hakemaan Australiaan.

”Ajattelin, että se on englanninkielinen maa, jossa on sopivan länsimainen kulttuuri.”

Puolen vuoden vaihto-opiskelun ajan Hildénin kotikaupunki oli Australian pääkaupunki Canberra ja opinahjo University of Canberra.

Käytännön järjestelyihin liittyi jonkin verran päänvaivaa, mutta sekä Oulussa että Canberrassa oli yhteyshenkilöt, joilta sai apua.

”Oulun yliopistosta on tosi helppoa lähteä vaihtoon ja opinnot on mahdollista sulauttaa osaksi tutkintoa.”

Luennot aiheuttivat pienen alkushokin

Vaihtoon lähtiessään Hildén oli suorittanut Oulun kauppakorkeakoulun laaja-alaiset kandinopinnot muutamaa kurssia ja kandidaatin tutkielmaa vaille. Australiassa Hildén pääsi syväsukeltamaan uuteen pääaineeseensa markkinointiin.

”Ajankohta vaihto-opiskelulle ei olisi voinut opintojen kannalta olla parempi. Suoritin Australiassa neljä markkinoinnin kurssia. Olen tehnyt markkinointia opintojen ohessa yrittäjänä ja se on suunta, jota kohti haluan tulevaisuudessa työelämässä mennä. Australian opinnot antoivat mahdollisuuden haastaa itseäni niillä osa-alueilla, joihin halusin panostaa. Opiskelin muun muassa markkinoinnin strategista johtamista sekä digitaalista markkinointia.”

Opiskelu australialaisessa yliopistossa oli kansainvälistä ja selvästi erilaista kuin Suomessa.

”Kursseilla oli opiskelijoita useista eri maista, ympäri maailman. Luennot olivat todella aktiivisia. Opettajat osallistivat opiskelijoita, kävimme paljon keskusteluja ja teimme case-harjoituksia. Tämä aiheutti pienen alkushokin, mutta oli lopulta todella inspiroivaa. Luennoilla oli pakko olla hereillä. Myös muihin opiskelijoihin tutustui helposti yhteisten ryhmätöiden ansiosta. Oli myös kiinnostavaa nähdä, miten eri kulttuureista tulevat ihmiset näkevät ja tekevät bisnestä.”

Pitkät viikonloput mahdollistivat viikonloppureissut

Hildén tutustui puolen vuoden aikana sekä paikallisiin että toisiin vaihto-opiskelijoihin.

”Yliopisto oli todella yhteisöllinen ja siellä järjestettiin paljon tapahtumia. Mieleen jäi esimerkiksi ”speed friending” -tapahtuma, jossa juteltiin kaksi minuuttia ihmisten kanssa ja taas vaihdettiin juttukumppania. Toisten vaihto-opiskelijoiden kanssa tuli ystävystyttyä luontevasti, sillä olimme samassa tilanteessa vieraassa maassa ja teimme viikonloppuretkiä yhdessä.”

Hildén sai rakennettua lukujärjestyksensä siten, että alkuviikko oli yleensä tiivistä opiskelua, kun taas loppuviikko oli vapaata, jolloin pitkät viikonloput mahdollistivat viikonloppureissut.

”Australiassa on hyvät bussiyhteydet, ja esimerkiksi Canberrasta pääsi kolmessa tunnissa Sydneyyn. Kyseessä on valtava maanosa, jonka sisältä löytyy niin lumivuoria kuin trooppista luontoakin. Välimatkat ovat sen verran pitkiä, että ihan joka kolkkaa ei ole mahdollista tutkia”, Hildén nauraa.

Englannin kielellä oli helppo kommunikoida, joskin Hildén huomasi nopeasti, että australialaisten puheaksentti on omanlaisensa ja puhetyyli nopea.

Opiskelija ja yrittäjä Hanna-Leena Hildén palasi opiskelijavaihdosta useita kokemuksia ja näkemyksiä rikkaampana.

Paras oppi on antaa asioiden virrata

Australiassa suoritetut markkinoinnin kurssit inspiroivat Hildénin kandidaatin tutkielman aiheen, ja hän valmistui kauppatieteiden kandidaatiksi puolisen vuotta vaihto-opiskelujakson jälkeen.

Vaihto-opiskelun paras anti liittyy sisäisiin muutoksiin.

”Koko reissu opetti itsenäistymistä. On uskomatonta ajatella, että lähdin yksin käytännössä niin kauas kuin täältä vain pääsee, ja kaikki meni hyvin. Vaihto-opiskeluun liittyvä byrokratia sai välillä turhautumaan ja matka vaati paljon järjestelyjä, mutta selvisin niistäkin. Vaihto-opiskelu antoi rohkeutta monella eri osa-alueella.”

Opiskelu ja oleskelu turkoosin valtameren äärellä opetti myös uudenlaista elämänasennetta.

”Olen vähän perfektionistiluonne mutta opin, että asiat hoituvat, kun pystyy pitämään mielen rauhallisena. Se on oppi, jonka sain suoraan australialaisilta ja joka tulee varmasti aina tästä lähtien olemaan osa identiteettiäni. Heidän yleinen elämänasenteensa on sellainen, ettei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti. Antaa vain asioiden virrata.”

Teksti: Kati Valjus. Kuvat: Mikko Törmänen.