Älylatu-hankkeen virtuaaliset arvokisareitit huippu-urheilijoille tärkeitä

Vuokatissa toteutetun Älylatu-hankkeen virtuaaliset arvokisareitit ovat huippu-urheilijoille tärkeitä – tuloksia myös alueen liikuntamatkailun monipuolistamiseen.

Älylatu – hiihdon uudet palveluinnovaatiot -hankkeessa tutkittiin ja kehitettiin liikuntamatkailua tukevia harjoittelu- ja palveluinnovaatioita mm. hiihtoon kehitetyn tekoladun ja hiihtomattoympäristöön tuotavien arvokisojen virtuaaliympäristöjen parissa. Hanke toteutettiin Jyväskylän yliopiston Vuokatin liikuntateknologian yksikön ja Kajaanin ammattikorkeakoulun yhteistyönä.
Älylatu - Vuokatti
Tekolatu on valmistettu 100 % kierrätetystä muovimateriaalista.

Tekolatu-teemassa selvitettiin C.E.Lindgren Oy:n valmistaman SummerSki-muoviladun soveltuvuutta maastohiihdossa harraste- ja kilpaurheilukäyttöön. Piikkimattomaista, 100 % kierrätetystä muovimateriaalista valmistettua latua asennettiin maastokohtaan, joka mahdollisti hiihdon tasaisella ja ylämäessä sekä vapaan että perinteisen hiihdon tekniikoilla. Hiihtoa muoviladulla tutkittiin eri sääolosuhteissa kesällä ja syksyllä tavallisilla suksilla hiihdettynä. Vertailumittaukset toteutettiin talvella lumella. Tutkimus osoitti, että tuote sopii jo nyt hyvin messu-, harraste- tai liikuntamatkailukäyttöön, mutta ei vielä varsinaisesti huippu-urheiluun.

”Hankkeen myötä saimme arvokasta tietoa tuotteesta, minkä pohjalta voimme suunnitella jatkoa tuotteelle”, Alexander Brunow, C.E.Lindgren Oy:n toimitusjohtaja iloitsee.

Arvokisojen virtuaaliympäristöjen generointiin kehitettiin työkalu, jonka avulla kisareittejä tai -ympäristöjä voidaan luoda yksin GPS-datan avulla. Vastaavanlaista hiihtomattoympäristössä tapahtuvaa harjoittelua on mahdollistettu Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) ja JYU-Vuokatin toimesta jo aiemmin. Suomalaiset huippuhiihtäjät olivat ottaneet virtuaalisilla arvokisareiteillä hiihtomattoympäristössä tapahtuvan harjoittelun hyvin vastaan. Nyt kehitetyllä työkalulla voidaan luoda arvokisareittejä vain muutamissa minuuteissa. Vuokatin hiihtolaboratoriossa työkalulla on luotu mm. tulevien Milano-Cortinan olympialaisten maastohiihdon sprintti- sekä ampumahiihdon pikamatkaradat. Radat ovat jo valmentajien ja urheilijoiden käytössä.

”Virtuaaliympäristön käyttäminen on ollut tärkeä osa arvokisavalmistautumista omien urheilijoideni kanssa. Esimerkiksi Joni Mäen kanssa ympäristöä on hyödynnetty Pekingin olympialaisten ja Oberstdorfin MM-hiihtojen valmistautumisessa onnistuneesti”, Juho Halonen, Olympiavalmennuskeskus Vuokatti-Rukan asiantuntija ja maajoukkueurheilijoiden valmentaja kertoo.

Virtuaaliympäristöjen hyödyntäminen on ollut tärkeä osa arvokisoihin valmistautumista. Kuvat: Jyväskylän yliopisto, liikuntateknologian yksikkö Vuokatti.

Teknologiaa avuksi yhä enenevissä määrin urheilun päivittäiseen testaukseen

Muut älylatukonseptia tukevat kehitysaihiot olivat hiihdon tekniikan arviointia tukeva automaattinen liikeanalyysi sekä hiihdon välineisiin integroidut voimasensoriprototyypit. Liikeanalyysi-teemassa selvitettiin kehon eri nivelten automaattista tunnistamista kameroiden ja tekoälyn avulla. Työn tuloksia on mahdollista hyödyntää minkä tahansa suoritustekniikan nopeampaan arviointiin. Laboratoriossa tunnistuksen tarkkuus todettiin riittäväksi ainakin valmennuskäyttöön. Ulko-olosuhteissa menetelmää voitaisiin käyttää esimerkiksi urheilijoiden määrän laskemiseen. Osiossa tehtiin myös yhteistyötä CSC – Tieteen tietotekniikan keskuksen kanssa automaattisen hahmontunnistuksen viemiseksi osaksi JYU-Vuokatin kehittämää web-pohjaista Coachtech-valmennuksen palautejärjestelmää.

Hankkeessa tutkittiin myös maastohiihtoon soveltuvan anturoidun rullasuksen voiman mittaustarkkuutta tutkimuskäyttöä varten. Kehitystyön taustalla oli pitkään jatkunut CEMIS (Centre for Measurement and Information Systems) -yhteistyö VTT:n, KAMK:n ja JYU-Vuokatin kesken. Anturoitu rullasuksi todettiin tarkkuudeltaan soveltuvaksi tieteelliseen käyttöön sekä lisäksi hiihdettävyydeltään paremmaksi aiempaan kehitysversioon nähden.

Tulevaisuudessa Vuokatin hiihtolaboratoriossa siintää testauskokonaisuus, jossa huippu- tai harrastehiihtäjän suorituksesta voidaan hiihdon tekniikan ja taloudellisuuden parantamisesta antaa nopea ja luotettava palaute. Palautetta voidaan antaa automaattisen liikeanalyysin ja hiihdon välineisiin integroitujen mittausmenetelmien avulla – vaikkapa tulevilla olympiareitillä hiihdettynä.

Älylatu-hanke vahvistaa edelleen Vuokatin asemaa kansainvälisesti hiihdon harjoittelu- ja valmentautumisympäristönä sekä lajin tutkimuksessa. Hankkeen avulla saavutettujen tulosten vieminen käytäntöön vaatii kuitenkin edelleen kehitystyötä ja tutkimusta sekä jopa teknologian kehittymistä.

”Hankekokonaisuudessa saadut tulokset vahvistavat osaamisen kehittämistä Vuokatissa ja vievät tulevaisuuden t&k-toimintaa niin valmennuksen kuin palvelujen ja tuotteidenkin osalta eteenpäin” Jyri Pelkonen, Vuokatti Sportilta toteaa.

Hankkeen kokonaisrahoitus oli noin 260 000 euroa, josta Kainuun liiton myöntämän EAKR-rahoituksen osuus oli 80 %. Hankkeen yritysrahoittajia olivat C.E.Lindgren Oy ja Vuokatti Sport. Hanketta toteutettiin aikavälillä 1.8.2021–31.12.2023.

Lisätietoja: Teemu Lemmettylä, projektipäällikkö, JYU-Vuokatti
teemu.j.lemmettyla@jyu.fi