Luonnontuotealan väki Irlannin vierailulla

Kainuulaisten luonnontuotealan yritysten edustajia ja Mittaustekniikan yksikön tutkijoita vieraili Irlannin länsirannikolla Kerryn maakunnassa sijaitsevassa Traleen kaupungissa tutustumassa Shannon Applied Biotechnology Centerin toimintaan. Vierailijaryhmä tapasi kaikkiaan kolmen paikallisen yrityksen edustajia ja tutustui myös Munsterin teknologisen yliopiston laboratoriotiloihin. Vierailu oli yksi NaCos (Natural Future of Cosmetics) -hankkeen toimenpiteitä. Hankkeen rahoittaja Suomessa on Oulujärvi-Leader. Koko vierailuryhmän koko oli 10 henkeä. Yritykset osallistuivat vierailuun omakustanteisesti ja osallistumismahdollisuutta tarjottiin kaikille hankkeen toimialaan kuuluville yrityksille.
Kajaanin yliopistokeskuksen porukkaa laboratoriossa
Kajaanin yliopistokeskuksen väkeä irlantilaisessa laboratoriossa

Shannon ABC:n toiminnassa on paljon yhtäläisyyksiä Mittaustekniikan yksikön toimintaan luonnontuotteiden ja biomassojen tutkimuksessa sekä alan yritysten tuotekehityksen ja tuoteanalytiikan tukemisessa. Shannon ABC:ltä voimme oppia eniten kosmetiikan vaikuttavuusanalyyseistä ja niissä käytettävistä teknologioista. Samoin on kiinnostavaa tutustua irlantilaisen maa- ja merikasvillisuuden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Irlantilaisia taas kiinnostavat pohjoisen puhtaat kasvit. Yrityksiemme kesken on myös samanlaisia kiinnostuksen kohteita ja mahdollisuuksia hyötyä yhteistyöstä tai sen luomista kontakteista.

NaCos-hankkeesta voi lukea enemmän joko Mittaustekniikan yksikön hankesivuilta tai Irlantilaiselta tiedostussivuilta.

Kattava kokoelma hankkeen aikana otettuja valokuvia matkakertomuksineen löytyy Kajaanin yliopistokeskuksen Facebook-sivuilta.

Viimeksi päivitetty: 31.10.2022