MFA - Usein kysyttyjä kysymyksiä

Monivaiheinen todentaminen (Multi-Factor Authentication, MFA) tarkoittaa käytännössä sitä, että varmistat eli todennat verkkopalveluun kirjautumisesi palveluun liitetyllä matkapuhelimella. MFA:n avulla pystytään luotettavasti tunnistamaan yliopiston O365-palveluiden käyttäjät ja voidaan estää käyttäjätunnusten väärinkäyttö. Tällä sivulla on vastauksia usein esitettyihin MFA-kysymyksiin.

MFA-ohjeet vieraskäyttäjälle

Kaksivaiheinen tunnistautuminen (MFA) otetaan helmikuun aikana käyttöön Oulun yliopiston Microsoft 365 ympäristöjä käyttäville organisaation ulkopuolisille henkilöille. Tämä koskee henkilöitä, jotka on kutsuttu  jäseneksi Oulun yliopiston Teamsiin tai joille on jaettu sisältöä, esimerkiksi tiedostoja, Oulun yliopiston Microsoft 365 OneDrive- tai SharePoint-ympäristöistä. Vierastunnus (Guest user) on jokin muu, kuin palvelua ylläpitävän organisaation (yliopiston) sähköpostiosoite. HUOM. Monivaiheinen todennus EI koske tavallisia Teams-kokouksia. Jos kyseessä on Teams-kanavakokous ja liityt kokoukseen kirjautuneena tiimin jäsenenä, MFA voidaan kysyä.

  • Kun MFA on asetettu Oulun yliopistolla käyttöön vierastunnuksille (Guest users) ja kirjaudut seuraavan kerran Oulun yliopiston Microsoft 365-ympäristöön, saat kirjautumisvaiheessa ilmoituksen "Lisätietoja tarvitaan".
  • Sinut ohjataan asettamaan todennusmenetelmäsi.
  • Seuraa näytöllä näkyviä ohjeita ja aseta MS-tilin turvatietoon sen puhelimen tiedot, jolla jatkossa todennat kirjautumisesi.

MFA-asetusten hallinta vierailijatunnuksella Microsoftin Oma tili -portaalissa.

FAQ - Usein kysyttyjä kysymyksiä

Campus ICT

Voit kääntyä Campus ICT -tukipalvelun puoleen kaikissa Oulun yliopiston (OY) ja Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) ICT-palveluihin liittyvissä asioissa.