Infektiosairauksien leviämisen paikallinen ja ajallinen mallintaminen koulu- ja hoitorakennuksissa

BIMID

Tutkimuksen päätavoitteena on ymmärtää paremmin infektiotautien leviämisriskejä kouluissa ja hoitolaitoksissa.

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Suomen Akatemia - Akatemiahanke

Rahoituksen määrä

499 807 EUR

Projektin koordinaattori

Oulun yliopisto

Muut henkilöt

Projektin kuvaus

Valituissa tutkimuskohteissa analysoimme virusten leviämistä sekä paikallisessa (rakennusten sisällä) että ajallisissa (6-12 kk) ulottuvuuksissa. Rakennusten paikkatietomallit tehdään kolmiulotteisen rakennustietomallin (3D BIM) avulla. Ajallista vaihtelua arvioidaan kouluista tai hoitolaitoksista kerättyjen käyttäjätietojen ja/tai mobiilisovelluksesta kerättyjen tietojen avulla. Hypoteesimme on, että tällaisen paikallisen - ajallisen mallin avulla voidaan arvioida tartuntatautien leviämisen riskiä kouluissa ja hoitolaitoksissa, sekä myös arvioida hallitsevia mekanismeja, olipa kyseessä henkilö-, pinta- tai ilmateitse tapahtuva leviäminen ja/tai näiden yhdistelmä.