CityLabs-festivaali: Kaikille avoin kaupunkikehittämisen seikkailu

UNIC CityLabs -festivaali saapuu tänä vuonna Ouluun! Lähde mukaan festivaalipäivän elämyksellisiin työpajoihin, joissa kahdeksan eurooppalaisen yliopiston tutkijat, opiskelijat ja yhteistyökumppanit ratkovat yhdessä jälkiteollisten kaupunkien tulevaisuuden kysymyksiä.

Työpajojen lisäksi tapahtumaviikolla on mahdollisuus pelata kaupunkiympäristöön sijoittuvaa Uniikki Oulu- kaupunkiseikkailupeliä, jossa pelaajat suunnistavat rastilta toiselle mobiilisovelluksen avulla, sekä hengailla Rotuaarin kaikille avoimessa olohuoneessa ja kulttuurikahvilassa. Lähtekää yhdessä ystävien kanssa seikkailulle tekemään kaupunkia tutuksi sekä ratkomaan kaupunkikehittämisen viheliäitäkin pulmia! CityLabs-festivaali on osa jälkiteollisten kaupunkien Eurooppa-yliopisto UNICin toimintaa, jossa Oulun yliopisto on yksi kahdeksasta jäsenyliopistosta.
A visual of the the CityLabs festival that looks like a cityscape. In the visual there is the text: UNIC CityLabs festival as well as the dates, the 11th to 17th of June 2022 and the website for the event: www.oulu.fi/en/unic. The picture also shows the logos of The University of Oulu and the City of Oulu. The event is co-funded by the European Union Erasmus+ programme.

Tapahtuman tiedot

Oulun keskusta

Jälkiteollisten kaupunkien kehittäminen osana UNIC-verkostoa 16.6. klo 9-17

Tapahtuman järjestää Oulun yliopisto yhdessä Oulun kaupungin ja muiden alueen toimijoiden kanssa. 16.6. UNIC-verkoston kahdeksan yliopistoa ja kaupunkia kokoontuvat Oulun keskustaan työpajoihin käsittelemään muun muassa seuraavia aiheita:

• Kaupunkisuunnittelun rooli pandemioiden ehkäisemisessä
  • Kulttuuriperintö ja kestävä turismi
  • Monimuotoisuus, luottamus ja kaksisuuntainen kotoutuminen
  • Väestön arvokas ikääntyminen jälkiteollisissa kaupungeissa
  • Monimuotoisuuden ja inkluusion edistäminen urheilun keinoin
  • Jälkiteollisten alueiden ja rakennusten uusi yhteisöllinen käyttö

Löydä koko ohjelma (englanniksi) ja ilmoittaudu työpajoihin.

Huomioithan, että työpajat ovat kansainvälisiä ja ne pidetään englanniksi. CityLabs-festivaali on osa jälkiteollisten kaupunkien Eurooppa-yliopisto UNICin toimintaa. UNIC koostuu kahdeksasta yliopistosta, joiden yhteisenä tavoitteena on kehittää jälkiteollisia kaupunkejaan osallistamalla kaupunkilaisia älykkääseen ja kestävään kaupunkisuunnitteluun sekä vahvistamalla yliopistojen ja kaupunkien yhteistyötä.

Uniikki Oulu -kaupunkiseikkailupeli 11.-17.6.

Oulun keskustan tuntumaan avautuu festivaaliviikolla elämyksellinen kaupunkiseikkailupeli, jossa voi voittaa huikeita palkintoja. Kaupunkiseikkailussa päättelytaito ja Oulu-tietoisuus joutuvat koetukselle, minkä lisäksi pelissä pääsee vaikuttamaan siihen, miltä huomisen Oulu voisi näyttää. Viihtyisä reitti kulkee läpi historiallisten paikkojen ja merellisten maisemien. Kaupunkiseikkailu sopii mainiosti niin yksin, kuin ystävien kanssa pelattavaksi!

Peli avautuu 11.6.–17.6. väliselle ajalle ja sitä voi pelata vuorokaudenajasta riippumatta. Noin neljän kilometrin mittainen reitti alkaa Rotuaarilta ja päättyy Snellmanin puistoon. Pelataksesi peliä tarvitset ActionTrack-mobiilisovelluksen, joka on ladattavissa veloituksetta Google Play-sovelluskaupasta tai App Storesta. Peliä voi pelata sekä suomeksi että englanniksi.

Pelanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan huikeita palkintoja, joten kannattaa lähteä mukaan!

Kaikille avoin olohuone ja kulttuurikahvila 17.6. klo 12-16

Poikkea kaikkien kaupunkilaisten yhteiseen olohuoneeseen Rotuaarin aukiolla. Tule nauttimaan musiikista ja kulttuurikahvilan ilmaisista pullakahveista. Tapahtuma on kaikille avoin ja sen tarjoaa Oulun yliopisto, Oulun Liikekeskus ry sekä Oulun kaupungin monikulttuurikeskus Villa Victor. Huomaa muuttunut ajankohta!

Viimeksi päivitetty: 16.6.2022